Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag har nog bara hört hjulbult. Pinnbult har jag ingen förklaring på.
Men faktum är ju att de flesta företag som säljer skruv felaktigt kallar många av dem för bult, så det kanske är likadant då det gäller pinnbult.
av *pettson*
Intressant att veta vad det blir om man använder sin gängkloppa på en bult.
Faktum är att det blir en skruv..
Ordet bult användes även i gammelsvenskan för att beskriva en vältränad kraftig man.
Bult är även en projektil till kanon..
Bult är även en fisktyp..
Går vi till tekniska ordlistan inser vi..
En bult är en skruv som är grov i förhållande till sin längd. Den är vanligen en maskinskruv. Ej att förväxla med nit, mutter.
hmm ingen vidare definition..

Bult, ex. jäst apelsinjuice med låg alkoholhalt.
trevligare men inte sådär tillfredställande när vi pratar metall..

Ja lite jobbigt har vi gjort det för oss i sverige..
Hur använder vi ordet då?..
En BULT har en skalle gjord att fästa verktyg på.. en slät sträcka som ska igenom detaljen och den avslutas med en gänga. Saknas skallen och gängan är det en SPRINT i folkmun.
En SKRUV har en helgängad kropp. Gamla tiders definition av samma föremål (BULT) är kortfattat en stång med en pressad hatt på så att den inte trillade igenom hålet.

Man gör alltså tekniskt sett ett skruvförband med BÅDE en bult och en skruv. Därav folknamnen bultförband och skruvförband.
Pinnbult är en typ av bult. En gänga, en slät kropp och så en gänga igen.
Har den gänga hela vägen pratar vi om en gängstång som felaktigt kallas för pinnbult ändå.

Bild
BULT....

Bild
SKRUV...

nej hur man än gör så är häcken bak.. Så använder vi orden, men inte är det rätt enligt iso..
Enligt SS-ISO 1891 är en skruv gängad och en bult ogängad. Klart slut.

Det HÄR.. är en bult..

Bild
Allt med gänga på är skruv..
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad är då en vagnsbult?

Det är aldrig fel att "gänga" i "muttern" :wink:

Det är underbart när "bulten" blir "tuggad" :wink:
Användarvisningsbild
av ovelindh
Pettson! Du är min gud! Hade en lärare på min skola som var nästan lika grym som du! han hade ungefär likadana svar som du på allt! och visste han inte så visste han inom kort.. Om du åker till sjötorp nån dag så får du komma in på fika!
av LarsBd
Imponerande hur lång en diskussion kan bli om ett ämne som ändå inte är något att diskutera eftersom det finns ett kristallklart facit. Det är ungefär lika med ström och spänning som också används på felaktigt sätt ibland.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Så det korrekta namnet på det man skruvar fast hjulen med är hjulskruv? (om det nu inte är en mutter)
Det tekniska namnet enligt iso är exakt så..
Användarvisningsbild
av leiwi
aj aj , jag som bytte ett par pinnbultar sist (gängor i båda ändar ), det kanske är hundgodis jag satt i grenröret................................................................ skall försöka få tag i "pinnskruvar" i stället
kanske i zoo butiken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Min definition,

SKRUV, till detta använder man SKRUVMEJSEL
Bild

BULT, har sexkantig skalle, kallas bult oavsett gänga (inga gängor/ingen sexkantig skalle = sprint)
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]