Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#68348
Det började med att fläkten slutade blåsa följt av blink på on-knappen och återcirkulationsknappen. Först hände det sällan, sen allt oftare, och nu blåser fläkten nästan aldrig. Värme och kyla finns dock, men den blåser ju inte ut.

Har läst felkod i Klimatkontroll till "Fläktstyrningsenhet kortsl. till jord"

Ett tag gick det att radera koden och så funkade det ett tag. Nu har jag bytt en liten kylflänsförsedd enkel grej under handskfacket. Transistor? Stor som ett ciggpaket. Koden raderades och det funkade i en kvart sen lade fläkten av mitt under körning. Jag stannade och stod på tomgång ett par minuter, då startade fläkten en stund för att sen dö.

Nu är alltså fläkten till 99% död. Säkringen i kupen är OK. Har kollat bakom ECC:n efter nån kabel som kanske är skavd, men det är många kablar så jag såg inget.

Nån som vet?
/Henrik
av Robbirob
#68711
Kan vara en styrenhet till Ecc:n. Jag hade ett liknande problem på min v40 -01. Var bara att lämna in på Rejmes. 7000 kr kostade allt men jag hade tur som hade maskinskadegaranti kvar så det vart bara självrisk på 3.500 kr...
#261547
Lyfter den här gamla tråden eftersom jag har ett liknande problem.
Bilen är en S40 T4 -01 med ECC.
Fläkten går en stund, typ 5-10minuter efter start, verkar då fungera normalt, men sen stannar den och vill inte gå mer förrän man startar om bilen. Dock inte omedelbart, verkar som om den måste kallna några minuter först.
Hade tidigare problem med att den bara gick på fullfart, bytte transistorn (pillvarianten med lös transistor) enligt dessa trådar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=123141
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
och jublade att det funkade igen. Men glädjen blev inte så lång. Bilen har stått ett tag pga. att jag glömt besikta den, så nu skulle jag prova den inför besiktning. Vet inte om den funkat fullt ut sen jag bytte transistor, eftersom jag bara kört några korta sträckor.
Hoppas nån kan ge nåt gördetsjälvtips som inte kostar skjortan. :wink:
#262170
Ingen som haft nåt liknande? 7000 låter blodigt, måste ju finnas beg. men kan man montera själv?
Kan man hitta några felkoder nånstans?

Påminner mig att den betedde sig konstigt i kallt väder tidigare: I autoläget startade den och stoppade hela tiden, men bara när det var minusgrader, i alla manuella lägen ok. När bilen blev varm blev den normal igen.
#262564
Om du inte läst av felkoderna så gör det. Har du ingen felkodsläsare så åk in på volvo och be dem läsa av felkoderna.
Hade du bytt fläktmotstånd (effektmotstånd)? Det sitter bakom/under handsfacket skruva loss 2 skruvar och ta bort det inklädda skyddet därunder och då ser man det direkt. Det brukar vara ett vanligt problem när kupefläkten strular.
Annars om det nu skulle visa sig att du måste byta styrenheten till ECC så rekommenderar jag att du kollar på någon bilskrot. Sök på bildelsbasen tex. Då kommer du billigare undan.
Lycka till!
#305045
Uppdaterar tråden lite för att berätta om mina erfarenheter som kanske kan vara till hjälp för andra.

Jag hade också problem med kupéfläkten. Den växlade i hastighet hela tiden. Bytte transistor eftersom det verkar vara standardfelet men problemet var kvar. Googlade lite och upptäckte ett amerikanskt forum där detta fel beskrevs. Dåliga lödningar i styrenhetens kretskort till fläktreglaget kan vara orsaken. Jag tog isär styrenheten och bättrade lödningarna och sedan dess har fläkten fungerat. Det är inte säkert att man kan se att lödningarna är dåliga (vilket inte jag gjorde) men det behövs inte mycket för att glapp ska uppstå. Hoppas det kan vara till hjälp för någon, 7000 är ju ganska mycket pengar. Men var försiktiga så att ni inte gör mer skada än nytta, den som ger sig på detta bör veta vad han/hon håller på med.

/Anders
#305059
Rätt på en gång.
Det största och mesta felet på moderna bilar ligger just i DÅLIG KONTAKT på massor av olika ställen typ som ditt fel eller en massa andra "konstiga" fel. Jag brukar nästan alltid börja med kontaktstyckena för att senare kanske gå vidare i elektroniken och kolla eventuella lödningar runt där felet ligger. Tidsödande och inte alls ekonomiskt att lämna bort utan "var man får reda sej själv" :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
#305271
Det lät ju jätteintressant eftersom jag ännu inte gjort något åt problemet mer än fixat en på och av knapp till fläkten (på = fullt blås). Hade faktiskt problem med värmen på min diskmaskin där det var just dåliga lödningar.
Nån som kan förklara hur man demonterar ac - panelen utan att förstöra den? (-01 med acc)
Jag antar att jag också måste också lista ut hur man får ur min stereo (Pioneer ej original) då jag inte fick med några demonteringsverktyg.
#306536
Glömde nämna det att när man bänder loss ECC-panelen så bör det inte vara för kallt eftersom plast blir skörare då och kan gå sönder. Inget problem så här års men kan vara bra att veta ifall nån ska göra detta vintertid, då kan man först värma upp bilen lite innan.

Ett annat tips är att när ni ändå tar ner styrenheten så kan det vara läge att passa på att byta lamporna som lyser upp panelen. Det är tre stycken och de är fruktansvärt dyra.

/Anders
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]