- tor 04 feb 2010, 10:15
#375029
Att köra turbobilar på tomgång är bra - men inte nödvändigt på samma sätt längre. Problemet var vanligare förr innan turboaggregaten fick ordentlig kylning. Om man kör lugnt de sista kilometern innan du stänger av så har bilen gått och väl fått den kylning den behöver. Att stå på tomgång kyler mycket sämre än att köra på låga varvtal i fart. Bäst är egentligen att lägga ur växeln medans bilen fortfarande rullar.
Det enda egentligen man inte får köra numera är att köra som ett svin - och sedan stänga av bilen i samma sekund. Ingen modern bil idag behöver stå 30sekunder på tomgång så länge du inte kört på bana eller liknande. Även då är det dock bättre att ta ett lugnt avkylningsvarv.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i