Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Tack vare detta forum fick jag Färddatorn uppgraderad gratis vid 3000 mil servicen.
Funkar nu klockrent med låsning av vald funktion. Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu har ett nytt fenomen uppstått i "bettan" :)

Får medelandet: "motorhuv öppen" lite då och då, och sen det dök upp första gången har även larmet gått igång utan synbar orsak..
Har för mig att jag läst i någon annan tråd om motorhuvsvarning och någon givare som bråkar.

Får bli en tripp till min mycket duktiga och bra servicekille på Helmia i Karlstad!
av ztaffans
Variosboy skrev:Nu har ett nytt fenomen uppstått i "bettan" :)

Får medelandet: "motorhuv öppen" lite då och då, och sen det dök upp första gången har även larmet gått igång utan synbar orsak..
Har för mig att jag läst i någon annan tråd om motorhuvsvarning och någon givare som bråkar.

Får bli en tripp till min mycket duktiga och bra servicekille på Helmia i Karlstad!
Har du fått någon lösning på problemet?
Vem är din servicekille på Helmia?

Har fått precis samma problem. Började med att det står motorhuv öppen och det står hela tiden när bilen är igång.
Sen började det riktigt jobbiga - larmet går igång flera gånger per natt ( ja just bara på natten).
Har haft larmproblemet 2 nätter i rad nu. Det är inte så roligt speciellt inte som vi bott på en camping då.
Första natten tjöt det 3 ggr och andra natten 5 ggr, suck.
av erc

Intressant. Jag har vid ett tillfälle för några månader sedan fått meddelandet "Motorhuv öppen" - naturligtvis utan att den var öppen... Öppnade och stängde huven och har inte sett röken av problemet sedan dess.

Men - i helgen satte bilens larm igång utanför en mack. Då jag aldrig hört det förut tog det ett tag innan jag begrep att det var min bil som stod där ute och tjöt. Inbillade mig att det kan ha varit något inne i kupén som rörde sig (en del lös packning i baksätet). Ska se till att motorhuvsvarningen och larmet får sig en titt vid nästa servicebesök.
av pawweshark
jahopp då har man haft bilen inne igen.
Inlämnad i Onsdags och blev klar i Torsdags.
Byte av list på vänster framdörr(nedre listen) den tidigare satt in på plats trots flera försök från volvo att fixa detta med nya clips.
Fel nunmer 2 gällde knarrande baklucka. Det jag kan konstatera är att plastkåpan som sitter upp vid bromsljuset inte sitter som den skall ska.
Det uppstår vibrationer och missljud så fort man åker över ett gupp eller en kant.
Vet ej om de har fäst kåpan men ljudet har försvunnit. Man har dessutom kletat ner hela lås och delen med fett
av ztaffans
ztaffans skrev:

Har fått precis samma problem. Började med att det står motorhuv öppen och det står hela tiden när bilen är igång.
Sen började det riktigt jobbiga - larmet går igång flera gånger per natt ( ja just bara på natten).
Har haft larmproblemet 2 nätter i rad nu. Det är inte så roligt speciellt inte som vi bott på en camping då.
Ja, då har man fått felet fixat då.
Som jag trodde så utlöstes larmet av att det falska meddelandet "motorhuv öppen".
De bytte höger huvlås och problemet försvann.
Passade på att få bakluckan smord och fick senaste mjukvaran till färddatorn så den kommer ihåg hur den var inställd när jag stängde av bilen senast. Fungerar klockrent nu.
av pawweshark
WTF!!!!!!!!!!!

Fan vad trött jag blir.
Dammsög bilen och gjorde rent i baggageluckan.

Vad upptäcker man då??
Jo efter mitt påpekande om missljud från bakluckan så har man sprayat in och fettat in låsdelen på bakluckan.
Med resultat att det skit de sprayat in i låset har runnit ut och läckt.
Så nu har man en filtmattta med några fina fläckar precis vid låsdelen.

GRRR
:-O)

Vilka amatörer det jobbar på Rejmes :shock:
av erc
En gång är ingen gång - som bekant. Men, nu när larmet utlöst vid ett tillfälle och jag vid några tillfällen kunnat läst "Motorhuv öppen" i informationsdisplayen är det nog bara att inse att givare för öppen motorhuv spökar.

Får nämna detta vid nästa servicebesök.

Några fler som har samma sympton?
Användarvisningsbild
av Variosboy
ztaffans skrev:

Något sent svar från min sida, men ändå, min servicekille på helmia heter Claes Mårtensson, hoppas han inte misstycker att jag nämner hans namn här, men efterssom jag bara har positiva saker att säga om honom så tar jag risken! :)

Ska in med bilen måndag 10/8 för lösning av problemet med larmet och motorhuvsmedelandet. Fick som många av er andra -antar jag- ett servicemedelande från volvo idag om problem med styrmodulen till kylfläkten som nu skall bytas ut..
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!