Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
lite info bara om prisläget. Kollade lite priser på nåsta service på min Renault igår. Skiljer runt 2000kr mellan billigaste och dyraste märkesverkstad (kollat 4st verkstäder varav 3 är märkesverkstäder) och sedan är icke märkesverkstaden ytterligare dryga 1000kr billigare. Har alltså fått ner priset ifrån 6374kr till 2950kr - det är under halva priset. Tycker att märkesverkstaden som offererade 6374kr är hutlöst dyra med tanke på att det inte är någon stor service. Är ju "bara" oljor och filter" samt ett gäng kontroller och smörjningar.
Lite lustigt att det skall löna sig att åka 50 mil t.o.r. och fortfarande spara ordentligt med kr.
av Frigge
Teemu skrev:lite info bara om prisläget. Kollade lite priser på nåsta service på min Renault igår. Skiljer runt 2000kr mellan billigaste och dyraste märkesverkstad (kollat 4st verkstäder varav 3 är märkesverkstäder) och sedan är icke märkesverkstaden ytterligare dryga 1000kr billigare. Har alltså fått ner priset ifrån 6374kr till 2950kr - det är under halva priset. Tycker att märkesverkstaden som offererade 6374kr är hutlöst dyra med tanke på att det inte är någon stor service. Är ju "bara" oljor och filter" samt ett gäng kontroller och smörjningar.
Lite lustigt att det skall löna sig att åka 50 mil t.o.r. och fortfarande spara ordentligt med kr.
Vilken serviceintervall pratar du om ?

/Fredrik
av Teemu
15000mil servicen är det...
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Nu har bilen varit på koll hos en annan volvoverkstad.

Det visade sig att allt större är gjort på servicen. Värre var det men småsaker som att smörja gångjärn odyl.

Med andra ord så har dom gjort dom sura punkterna som kan kosta pengar att inte utföra. Sedan har dom "hoppat" över en drös med mindre punkter som är enkla att fixa om kunden återkommer med klagomål.

Men visst, man tjänar säkert in en del tid på att "glömma" saker. Att man har glömt på min bil är väl tveksamt då det handlar om dryga fem glömda saker + några tveksamma.

:D

Nu skall jag ta kontakt med den stora som börjar på B och se hur dom ställer sig.

Bra att du river runnt lite i änment, så inge seriösa mekaniker får sig en regäl tilsägning
Användarvisningsbild
av Danneman
Har man tid och lust så är det ett jättebra sätt att göra av med fritiden.
Bra jobbat.
av Frigge
Teemu skrev:15000mil servicen är det...
Har du kollat vad som ingår i detalj på Auktoriserad ?
Att det är så mycket billigare på liten verkstad "brukar" bero
på att det verkligen inte är annat än byte olja o filter, inga kontroller,inga t-stift,inget kupèluftfilter, inget motorluftfilter osv.

/Fredrik
av Teemu
dom jag kollat med följer alla tillverkarens rekommendationer och protokoll. Och det är ingen stor service - enkelt sagt oljor och filter. Hittade en verkstad till nyss och priset sjönk ännu mer. Lägsta nu är 2270kr och även dom följer tillverkarens rekommendationer. Och änvänder dessutom Renault rekommenderad ELF olja. Vet i tusan om märkesverkstaden här skulle gjort det... (?) Den sist nämnda verkstaden specade materialet till ca 1100kr och resten är arbetskostnad.

Dessutom har jag ju hittat prisavvikelser på drygar 2000kr på auktoriserade verkstäder med. Så 6374kr tycker jag blir svårt att motivera för dom.
av *pettson*
BG skrev:Det talas mycket om missar här och missar får inte hända, men vi kommer aldrig undan att det kommer att hända igen. Vad ingen talar om är hur ofta den egna verkstaden gör något extra. T.ex. självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis. Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti, gratis godwill. Man har lagt i stenskott gratis, ja ajg kan göra en lång lista och har säkert glömt mycket också genom åren.
Finns det fler som fått något extra någon gång och vad beror detta på????

BG/2,5T
det skulle vara väldigt intressant .. att höra vad som egentligen ingår i en volvo service ? Alltså vad kunden tror ingår. och vad han tror är bonus.?

Nu ska vi se.. förvisso jobbade jag sist på Opel som märkesverkstad.. men..jag listar på ditt inlägg om det är okej?..

*självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis.*

Det ingår att göra rent i efter sej i servicen.. även att lämna ett snyggt intryck.. det lämnar man inte.. om man lämnar fläckar.. ALLTSÅ.. fläckar bort.. ingår i varje service under normalfall.. dock rekondar man alltså inte..

*Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti*

Får jag krasst förmoda att det ingår ändå i ett servicemeddelande eller så gör man det för att det ser fördj.. ursäkta utrycket.. ut att ha en perfekt baktorkare men kassa framtorkare? Det dras på goodwill..ur garantin.

*Man har lagt i stenskott gratis*

Om man ska följa serviceboken på opel ska man göra en utvärdering av din lack varje år.. är där skador i din lack vid servicetillfället så ska jag lägga i dom med penna och notera dom. Har du t.ex rostskyddsgarantin kvar ska jag även spruta din bil under på känsliga ställen med ett anvisat rostskyddsmedel så det inte ska uppstå något.

så egentligen gör verkstaden nåt som dom faktiskt ska göra?.. eller så är det lilla mindre kvalitetstänkande märket opel bättre i sina serviceprogram?..
av BG
*pettson* skrev:
BG skrev:Det talas mycket om missar här och missar får inte hända, men vi kommer aldrig undan att det kommer att hända igen. Vad ingen talar om är hur ofta den egna verkstaden gör något extra. T.ex. självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis. Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti, gratis godwill. Man har lagt i stenskott gratis, ja ajg kan göra en lång lista och har säkert glömt mycket också genom åren.
Finns det fler som fått något extra någon gång och vad beror detta på????

BG/2,5T
det skulle vara väldigt intressant .. att höra vad som egentligen ingår i en volvo service ? Alltså vad kunden tror ingår. och vad han tror är bonus.?

Nu ska vi se.. förvisso jobbade jag sist på Opel som märkesverkstad.. men..jag listar på ditt inlägg om det är okej?..

*självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis.*

Det ingår att göra rent i efter sej i servicen.. även att lämna ett snyggt intryck.. det lämnar man inte.. om man lämnar fläckar.. ALLTSÅ.. fläckar bort.. ingår i varje service under normalfall.. dock rekondar man alltså inte..

*Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti*

Får jag krasst förmoda att det ingår ändå i ett servicemeddelande eller så gör man det för att det ser fördj.. ursäkta utrycket.. ut att ha en perfekt baktorkare men kassa framtorkare? Det dras på goodwill..ur garantin.

*Man har lagt i stenskott gratis*

Om man ska följa serviceboken på opel ska man göra en utvärdering av din lack varje år.. är där skador i din lack vid servicetillfället så ska jag lägga i dom med penna och notera dom. Har du t.ex rostskyddsgarantin kvar ska jag även spruta din bil under på känsliga ställen med ett anvisat rostskyddsmedel så det inte ska uppstå något.

så egentligen gör verkstaden nåt som dom faktiskt ska göra?.. eller så är det lilla mindre kvalitetstänkande märket opel bättre i sina serviceprogram?..
Vad trevligt att även Opel sköter sig. Fläckarna hade vi satt ditt själv. Jag vet inte om du följer detta Forum och gör du så har du sett andra exempel som inte står på något serviceprotokoll. Men det är bara att bocka om det finns andra märken med fin auktoriserad service vilket tråden gäller!
av ermik
Jag tycker att det är oroande vilken kunskapsnivå dom ibland kan ligga på på verkstäderna. Jag behövde nytt värmepaket i min S70 och ringde fick ett fast pris på 6000:- på Upplands Motor i märsta...

Bytte paketet själv till en total kostnad av 1500:- , den större kostnaden motiverade volvo med att ac´n måste kopplas ur och tömmas, för att man ska komma åt.

Hur förtroendeingivande är det att lämna in bilen på dyra reparationer när dom själva knappt vet hur den skall utföras?

// ermik
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 54
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är[…]

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).