Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#305700
Vacker men inget vettigt gjort åt bilens brister, inga ombussade länkarmar, ingen ombussad subframe, inga värre bromsar eller motorfästen, endast kosmetika och en önskan om mycket pengar. Inget extremt utfört på bilen heller. En bil som troligen borde vara runt 15.000 billigare än den är.
Sen är det naturligtvis upp till var och en hur mycket man önskar hosta upp för en förhoppningsvis rostfri bil med låga mil.
av Bengan75
#306018
Lugn nu.. Vi tar det lite från början:

När 850 kom 1994 med turbo hette den 850 Turbo (2.3 liter och 225 hästar) i sverige. I utlandet T-5. Skillnaderna mellan T-5 och Turbo är i vissa länder inget alls, men i vissa länder som t.ex Italien med sina speciella skatteregler så satte man i en 2-litersmotor som har 211 hästar istället för 225

1995 kom T-5R, med 240 hästar. Även kallad T-Gul.

1996 heter den 850R, har 250 hästar och fanns i Röd och Svart färg.

T5 är ett samlingsnamn, för en överladdad Volvo-femma som har funnits kvar ända till, ja det finns fortfarande. T-5 är modellnamnet. Kanske finns det modeller som har T5-märke men då är det inte 850 utan S//V70-modellerna.

Man kan därför kalla samtliga turbo-850s för T5:or men inte alla för T-5
#306056
Bengan75 skrev:men i vissa länder som t.ex Italien med sina speciella skatteregler så satte man i en 2-litersmotor som har 211 hästar istället för 225
På export fanns även en slöare och tämligen ovanligt 180hk version med av 2,0L motorn.
Användarvisningsbild
av camaro69
#306200
Bengan75 skrev:Man kan därför kalla samtliga turbo-850s för T5:or men inte alla för T-5
Och vem ger dom det samlingsnamnet T5? Bengan75, eller?
För 12 år sedan köpte jag en 855 Turbo. Alltså ingen T5. Bland den bästa bil jag ägt.
Det finns ingen anledning att handla gammalt importerat skräp med 2,0 liters motorn
av Bengan75
#306214
T5 = Turbofemma precis som T4 = Turbofyra, vad är det för konstigt med det?

Sen att vissa modeller heter T-5 och andra T4 och T6, det är ju bara en parentes.. Som sagt, det är bara i Sverige som dom hetat Turbo, i övriga världen T-5, så varför kan man inte kalla dom det? Dessutom tycker jag om 2-litersmotorn, är ju som att köra en sugmotor med lite spets :)

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]