Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Mitt problem är att laddtrycket skenar iväg till 1-1.2bar vid acceleration för att till slut gå in i limp home mode och ladda max 0.5-0.6 bar. Startar man om bilen börjar det om från början igen, för mycket ladd osv. Bilen är BSR steg 1 trimmad så ska väl ladda mellan 0.9-1 bar.

Magnetventilen är nyligen bytt, ska ut och byta till den gamla(Som funkade hyffsat) för att utesluta den.

Jag kollade slangen som går från magnetventil till wastegate och den såg hel och fin ut.

Kände på wastegatearmen och den kändes fast, drog man den ut och in kunde man röra den ungefär 0.5cm och det gick ganska tungt. Ska det vara så?
av macallan
Mitt tips till dej är att låta någon som KAN koppla upp sig mot din bil
och avläsa vad felkoder eller konstiga värden betyder...lycka till.
av tdeimos
macallan skrev:Mitt tips till dej är att låta någon som KAN koppla upp sig mot din bil
och avläsa vad felkoder eller konstiga värden betyder...lycka till.
Jo jag kanske kommer dit, till verkstaden... Men det finns ju mycket god kompetens här inne som kanske kan tipsa mig om vad som kan vara fel! Och bilen går ju utmärkt så länge man inte trycker pelle i botten så jag känner ingen större stress över att fixa problemet. Sen tycker jag det är rätt ql att fundera å skruva, det bästa sättet man kan lära sig saker på! 8)

Felkoder är avlästa och dom säger inte mycket mer än "maximalt laddtryck överskridit" så finns inte så mycket att gå på där tyvärr.

Och bilen gick exakt likadant när jag testade en annan magnetventil

Jag är nu inne på att armen som öppnar och stänger wastegate går trögt eller ev behöver justeras! Någon med fungerande bil som kan känna efter hur den ska kännas? Eller kanske redan kan beskriva detta!
Användarvisningsbild
av greeeken
Då är den trimmad med PPC
Vad händer om du laddar orginal programmet? För ja kundei nte läsa nånstans att du gjort det??
Sen så är det väll så att när man trimmat så det svårare at läsa ut dom egentliga felkoderna då man flyttar på massa värden vid trim?
av tdeimos
greeeken skrev:Då är den trimmad med PPC
Vad händer om du laddar orginal programmet? För ja kundei nte läsa nånstans att du gjort det??
Jag ska testa det imorgon kväll när jag kommer hem! Hur mycket ska den ladda original? Och hur mycket laddar den original i limp home? Menar du att det kan va knas med trim programmet?

Sammanfattning om allt jag gjort:

1. Läst av felkoder, enda felkoder är att max laddtryck är överskridit

2. Uteslutit att det är fel på MV

3. Kollat upp slangar till och från MV

3. Läst en del om WG och armen och har kommit fram till att den inte kärvar, hela mekanismen känns som folk beskriver att den ska kännas. Och armen känns stum, inget glapp

4. Provtryckt membranet i klockan lite försiktigt och det läcker inte ut något ladd

Kan inte komma på något mer som kan strula kring WG och magnetventil. Just nu står det mellan att köpa en ny laddtrycksgivare eller köpa en manometer för att justera in WG-armen. Kan inte bestämma mig.. Har jag missat något? Har svårt att tro att det är fel på trimmet då den funkat som den ska innan..
Användarvisningsbild
av greeeken
Visst kan det vara fel på trimprogrammet men det är inte så ofta sådant händer.

Det ja menade var att med orginalprogramet så är det lättare att se dom riktiga felkoderna då massa parametrar ändras när man trimmar.
av tdeimos
Bilen gick klockrent med original programvara. Körde 20 mil igår ganska hårt utan en enda felkod registrerad på ECM. Och med rätt laddtryck 0.6.

Jag ska byta laddtrycksgivaren, hjälper inte detta blir det BSR-verkstadens huvudbry för jag har inga ideer kvar
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]