Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Nej jo det är såhär. Gjorde en tråd i andra forumet som hette "val av bil" där jag diskuterade vad jag skulle köpa för ny bil :P
Har dock funderat över det hela lite och känner mig inte längre beredd att slänga upp så pass mycket pengar, så därför hade jag tänkt köpa mig en 2007a XC70 istället som jag kan ha länge istället. Har dock haft svårt att hitta nån jag verkligen gillar, hittade dock en för några dagar sedan som står i helsingborg på Bildeve. Var och provade den igår och snackade med säljaren etc, allt verkar perfekt, bra pris, all utrustning jag vill ha, rätt färg etc.
Enda problemet nu är att jag hade velat byta in min nuvarande 2004 XC70. Är mycket väl medveten om att det är en förlust att byta in en bil och att man tjänar mycket mer på att sälja privat. Mitt problem i detta fallet är dock att jag behöver en bil varje dag, dvs jag kan inte sälja min bil privat och SEN köpa en ny bil eftersom det kommer innebära att jag kommer vara utan bil några dagar. Sen är det också så att om jag väl håller på att försöka sälja min bil så kommer förmodligen den bilen jag tittat på säljas innan jag fått min såld. Då står man där.
Hela grejen är ju så mycket bekvämare att bara byta in den och få en ny direkt. Jag är beredd att ta en förlust, jag förstår mycket väl att bilfirmorna måste kunna sälja min bil igen sen och inte gå back, så jag förstår att dom betalar sämre. Men herregud. Listpriset på min bil ligger på 123 papp enligt säljaren med det miltalet och den utrustningen. Jag tyckte det var lite väl lågt men jag sa ändå ingenting och sa att jag skulle tänka över det och att vi kunde höras vid på telefon under morgondagen (dvs idag). Då bokade jag tid till värdering av min bil imorron klockan 10. Fick också veta att de nu bara tänker betala 117 för min bil innan de ens tittat på bilen(!)? När dom igår sa 123? Sen kommer de säkert dra av pengar för att jag har ganska slitna däck och en lackskada på motorhuven. Ska jag då få betala för att dom ska ta min bil eller vadå? Vilka skambud ska man egentligen acceptera för bekvämlighetens skull?
Behöver åsikter då jag förmodligen kommer få bestämma mig imorron om jag vill ha den eller inte.
av Lövet
Det är tyvärr precis som du säger. Man får ett dåligt bud till att börja med och sedan börjar de dra av...

Absolut bäst är att sälja bilen privat. Om du verkligen måste ha bil föreslår jag att du köper en sunkbil för 10.000kr och har till dess du hittar den du vill ha. Sådana bilar tappar nästan ingenting i värde och brukar gå att sälja rätt så snabbt sedan. Ett annat alternativ är hyrbil. Båda är sannolikt bättre än att byta in bilen.

Men ~120' är nog vad du får räkna med. Nu skriver du inte ditt miltal men XC70 -04 står inte jättehögt i pris: http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 4&w=3&sp=1
Användarvisningsbild
av Lilja
Har funderat lite på det där med att köpa en gammal skitbil och köra med sålänge, men det blir också en massa strul med att sälja den etc.
Vet att dom inte står så högt, dock är det så att dom som visas där har gått över 20.000 mil nästan allihopa, min har bara gått 8500. Så min bil borde vara värd iallafall 150. Betalar dom då 110-115 är det ett riktigt skambud.
Återstår väl egentligen att se imorgon exakt hur mycket dom tänker betala så får vi isåfall ta det från det.
Återkommer imorron eftermiddag.
Användarvisningsbild
av Jensen
Nu vet jag inte vad du har för utrustning i din bil, men Bildeve
i Helsingborg har ju själva en 04 på 9100mil till salu för 151900kr,
hur kan du då tycka att man skall betala 150tkr för din???

Bilarna från Blocket som Andreas länkade till blir ju missvisande
med tanke på miltalet, men då visste han ju inte mätarställningen
på din bil, men tittar man sen lite snabbt på Bytbil så får du en
faceliftad 05 för runt 170tkr, jag kan tycka att man borde betala dig
runt 120-125 med tanke på den nuvarande bilbristen på begbilar.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Gå in på KVD och kolla vad du får ge för en sådan bil du har. Jag fick upp 157800 men vet ju ej vilken utrustning du har. 115kkr låter lite väl magstarkt uselt tycker jag. Nu är det ju brist på beg-bilar.
av Lövet
Då filtrerar vi sökningen lite grann: http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 2&w=3&sp=1

Om en handlare ska kunna annonsera en bil för 150 så är inte 120 ett orimligt bud. Först ska han ha viss marginal för prut, kanske får han bara 145'. Sedan måste bilen rekondas för 5' och då är vi nere på 140'. Kanske behöver bilen någon service av något också och då är det bara 135' kvar. Helt plötsligt är marginalen bara 15' vilket inte alls är konstigt eller orimligt.

Sedan ligger det ju i sakens natur att bilhandlaren ska tjäna pengar på affären också. Gillar man inte det så får man sälja privat. Handlarna sysslar absolut inte med någon välgörenhet, hur gärna man än vill det.
Användarvisningsbild
av Lilja
Aja jag bestämde mig idag för att förlora en massa pengar och har köpt bilen. Fick den värderad idag till 124.000, vilket jag tycker är okej ändå efter rådande omständigheter. Dock fick dom dra av en massa pengar för dåliga däck och en lackskada på huven som innebär att de får lacka om huven. Det visste jag dock om så det sa jag inget om.
Visst hade jag säkert fått mer för den privat men känner mig ändå nöjd med valet. Tack för hjälpen dock :)
Nu ska man bara behöva vänta tills nästa fredag innan man får den :O
Användarvisningsbild
av Lilja
Btw en grej jag tänkte fråga om.
Nya bilen har high performance stereo men ingen aux eller usb ingång. Enligt säljaren finns det inget volvo paket som går att eftermontera men tänkte om det finns något annat sätt att få ett usb uttag och ett aux uttag eller något av det. Någon som vet?
Sen måste jag också fråga om den stereon klarar mp3? Borde den väl göra? Tror den heter HU-650 eller nått sånt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja mitt tipps till dig att pruta på den nya bilen tills du skämms det är bara pruta tills dom tapapr hakan.
Annars kommer du tyvärr ingenstans.
Gå inte på snacket om att det är fler som står i kö för bilen du vill ha.
Användarvisningsbild
av Lilja
greeeken skrev:Ja mitt tipps till dig att pruta på den nya bilen tills du skämms det är bara pruta tills dom tapapr hakan.
Annars kommer du tyvärr ingenstans.
Gå inte på snacket om att det är fler som står i kö för bilen du vill ha.
Har redan köpt den så är lite försent :P
Nu till frågan angående stereon!
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]