Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Funderar lite på lamp byte.. och tittade.. i vanliga halv sitter det H7 eller vad dom nu heter.. och dom kan man ju köpa som 100W. Men i helljus sitter det nån konstig lampa jag inte sett tidigare.. kallas tydligen H6 HB3 eller HB4
dessa finns i 51w och 60w vad jag har funnit.. Finns det starkare? dock så kommer jag att montera Bosch 225 3 st men undrar ändå..Vill gärna ha 100W i hel oxå om det finns.

MVH Thomas
Användarvisningsbild
av Charmed
en kortis till.. vad är skillnaden mellan HB3 och HB4?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Problemet som vissa haft med 100w lampor i vanliga strålkastare är att de brännt sönder reflektorn, dvs fått en del av beläggningen att lossa av värmen, hur det är på volvo vet jag ej men tål att tänkas på.

Alternativet är xenon konvertering men det är ju lite dyrare..

Tyvärr vet jag ej skillnad.
Användarvisningsbild
av Funk
Om jag inte minns helt fel så är HBx lampa samma som motsvarande fast med vinklat fäste för kabeln.. Man kan (har jag för mig) byta kontakt och köra med vanliga HBx... Tål att kollas i alla fall..

/Thomas
av Knota
I min V70N -01:a sitter det H7 på halv- och HB3 på helljuset.
HB3 har vinklad anslutning och HB3A har rak.
Jag har inte hittat någon HB3 med 50% mer ljus eller så.
HB3 finns både som 60 och 65W.
Finns också som 100W, men jag är tveksam om reflektor och kablage klarar detta.
Kabeln är ju hur tunn som helst...

HB3 och HB4 har olika anslutningar förresten, även om det inte är så lätt att se.
HB4 har svart topp på lampan.
Jag tror inte Volvo haft HB4, men är inte säker.
Användarvisningsbild
av Funk
Funk skrev:Om jag inte minns helt fel så är HBx lampa samma som motsvarande fast med vinklat fäste för kabeln.. Man kan (har jag för mig) byta kontakt och köra med vanliga HBx... Tål att kollas i alla fall..

/Thomas
Bortse från allt detta, jag hade totalt fel...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Charmed
Oki doki.

Då nästa fråga..

Extraljus..
kablar till detta.. är det bäst att som jag hadde på rally bilen min.. ett relä till varje ljus.. grova kablar och göra allt jobb själv men häng säkringar av bra kvalle och dyligt.. ELLER att köpa volvos egna kabel paket för 3 extraljus?

Sen hade en fundering till.. kan man inte konvertera om vanliga te.x Bosch 225 rally som har H1 lampor till xeon lampor med balaster och sånt? eller pallar inte extraljuusen med detta?
Är ju rätt dyrt att köpa xeon extraljus.. fan 4000-5000 ST!! och en sats kostar ju inte ens knappt 1000:- + 600:- för bosch 225.
av 9070
Gällande extraljusen. Inga problem alls med att modifiera dessa till xenon. Har själv gjort det på mina Hella Jumbo 320 och det blev sjukt bra ljus. Som du säger, varför köpa dyra (4-6000kr) xenonextraljus, när man kan modifiera dem själv för typ 1000kr. GO FOR IT (D)
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]