Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Min 460 går ofta ojämnt på tomgång, varvtalet går upp och ner, upp och ner, hela tiden, både omedelbart efter kallstart och på tomgång efter körning en stund. Det är precis som om den automatiska regleringen av bränsletillförseln inte vill säga ifrån. Är det fel på Lamdasonden? I övrigt går den bra vid gaspådrag, jag har tidigare bytt tändstift, fördelarlock och tändkablar. Jag har ett litet läckage i avgasröret, i skarven mellan främre och mittenröret, alltså strax bakom katalysatorn, men det kan väl inte påverka på det viset? Tacksam för svar. :)
NÅGON har väl en liten idé...?? ?:-/
Fixa läckaget från avgasröret till att börja med, tror ju inte heller att det påverkar, men man vet ju aldrig. Har du kollat eventuella läckage i slangar osv? Vad jag förstått så har inte B18U någon vanlig tomgångsmotor (?) som annars kunde varit boven i dramat. Är det inte någon liten elmotor som reglerar tomgången i din bil? Kollat så den fungerar?
Jag hade ett litet läckage på en slang med något vakuum. Det fick motorn att gå helkass på tomgång, gick upp i var var tredje sekund typ. På vägen gick det bättre, men inte alltid helt helt bra.

Jag har en B20F, och det var en slang nära oljelocket som inte satt fast ordentligt. Verkstan som bytt kamrem hade inte satt fast den ordentligt så den lossnade litegrann (utan att det syntes) efter någon dag. Det var precis innan besiktningen, så den blev underkänd på avgaserna. När jag väl hittat felet så var det bara att trycka på slangen ordentligt så gick den bra igen.

Du har inte samma motor och kanske inte samma problem, men det är en enkel sak att kolla.
Avgasröret är fixat, och det hade ju inte med tomgången att göra. Vid stillastående eftter körning blir tomgången alltså gärna kvarpå ca 1100-1200 varv, ibland ända uppe vid 1500 varv, och IBLAND får jag ner den vid extra tryck och släpp på gaspedalen. Det finns något som heter tomgångsstyrmotor som sitter i anslutning till insprutningsenheten, kanske kan det vara fel på den?? Eller - kan det vara gasspjällets läge, eller -vajer som är felinställd?
ChristianH skrev:Avgasröret är fixat, och det hade ju inte med tomgången att göra. Vid stillastående eftter körning blir tomgången alltså gärna kvarpå ca 1100-1200 varv, ibland ända uppe vid 1500 varv, och IBLAND får jag ner den vid extra tryck och släpp på gaspedalen. Det finns något som heter tomgångsstyrmotor som sitter i anslutning till insprutningsenheten, kanske kan det vara fel på den?? Eller - kan det vara gasspjällets läge, eller -vajer som är felinställd?
En rengöring av tomgångsmotorn är nog vad som behövs. Använd sökfunktionen här på sidan så kommer du att hitta flera tips om hur du ska göra. :-)-)
vetten skrev: En rengöring av tomgångsmotorn är nog vad som behövs. Använd sökfunktionen här på sidan så kommer du att hitta flera tips om hur du ska göra. :-)-)
Vetten. B18U motorn är lite annorlunda. Den har inte likadan tomgångsmotor som de andra motorerna till våra bilar. Den har någon slags elmotor som sitter vid insprutningsenheten och reglerar direkt där på nå vänster.
Kanske hjälper att byta den?! För har för mig att den inte går att rengöra som den halvmekaniska/halvelektriska som sitter i tex B20F.
N0RBERG skrev:
vetten skrev: En rengöring av tomgångsmotorn är nog vad som behövs. Använd sökfunktionen här på sidan så kommer du att hitta flera tips om hur du ska göra. :-)-)
Vetten. B18U motorn är lite annorlunda. Den har inte likadan tomgångsmotor som de andra motorerna till våra bilar. Den har någon slags elmotor som sitter vid insprutningsenheten och reglerar direkt där på nå vänster.
Kanske hjälper att byta den?! För har för mig att den inte går att rengöra som den halvmekaniska/halvelektriska som sitter i tex B20F.
Där ser man vad fel man kan ha :-O)
Ja här på forumet LÄR man sej något nytt varje dag :-(O)
TACK Alla ni därute :-)-)

Men försök att hjälpa "ChristianH " ni som vet hur man gör. Själv känner jag att jag måste sätta mej in i det där "andra" insprutsystemet som ni en del andra har men som jag tydligen klarat mej ifrån????
Vet inte riktigt själv vad som sitter i min 440 GL -92, men den har tomgångsmotor men ingen Luftmassemätare utan någon annan givare på en slang vi insuget ?:-/

Ja förlåt att jag snodde lite av tråden :-(O)

Skulle vara kul att veta vad det är men jag tror att det är någonting typ "Fenix" Eller är jag helt fel då ;-// Men först svar på "ChristianH " :s frågor och sen om ni orkar kan ni ju förklara skillnaden för oss andra som inte fattat ännu :-O)
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]