Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#305182
Är man inte helt efterbliven så kan man byta allt på bilen själv....

Det handlar om vad man bör och inte bör byta själv. Xenonlamporna är en sån grej man inte bör byta själv.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av Lövet
#305187
Nu överdriver du ganska mycket. Det är inte direkt samma sak som att byta en växellåda...
Jag är verkligen inte någon mekaniker med att låta någon volvomek byta lamporna á 1500kr timmen skulle jag aldrig komma på tanken att göra.

Det finns inga egentliga anledningar förutom högspänningen (som inte existerar när bilen är avstängd) att förhindra folk att byta sina lampor själv. Som jag tidigare skrev är fastsättningen av lampan inte mycket annorlunda än en halogenlampa.

Nej, att bilfabrikanterna "förbjuder" folk att byta xenonlampor är bara en policy - en fånig sådan. Men vad gör man inte för att slippa bli stämd av någon amerikan som tyckte det var smidigt att byta lampor medans bilen var igång...
av Holma
#305263
En reflektion i denna tråden.

Var ute igårkväll för första mörkerkörningen med bilen som vi fick hem i Torsdags.
Det första som slår mig är att ljuset är relativt gulaktigt för att vara xenon. Det andra som slår mig är den traditionella halogenlampan bredvid xenonlampan. Varför har man halogen o inte en vanlig xenon där?

Det tredje som slår mig är hur supersuveränt det är med ABL. Det var en höjdare och för oss som bor i skogen så är det en otrolig skillnad på småvägarna.
av Lövet
#305276
XC90_Executive skrev:1500 kr i timmen och bytet tar någon minut eller två? Då kan det vara värt nån hundring att få båda utbytta isåfall. Så slipper man göra det själv....
Nej, någon minut fakturerar inte verkstaden för en sådan sak. Snarare en halvtimme eftersom bilen ska köras fram osv = 750 totalt onödiga kronor.

Bytet tar max någon minut per sida att göra själv eftersom Volvo har en så bra strålkastarkonstruktion, finns ingen anledning att skänka pengar till verkstäder för en sådan sak.
av Lövet
#305280
Holma skrev:Varför har man halogen o inte en vanlig xenon där?
Det funkar inte särskilt bra med xenon där. Främst eftersom det tar någon till några sekunder för en xenonlampa att tändas ordentligt. Detta innebär då att man inte kan använda helljusblink exempelvis samt att det kan bli obehagligt efter ett möte innan ljuset når full styrka igen.

Volkswagen har som sagt försökt med Volkswagen Phaeton att göra ett helljus med bara xenon men har sedan inte fortsatt i andra modeller.
av JK24T
#305518
Xenon i helljus är inga problem då halvljus lampan vinklas upp. De få sekunder det tar för lampan att tändas helt upplevs inte störande. Hellljusblink funkar också tack vare att halvljus lampan vinklas upp.
Jag kan inte se någon nackdel i att ha xenon i helljus, jag konverterade min förra S80N och det fungerade utmärkt. Dock ska man tänka på att skaffa kvalitetskit och inte något billigt krafs där xenonlamporna har kort livslängd och tappar styrkan snabbt.
av Lövet
#305537
JK24T skrev:Xenon i helljus är inga problem då halvljus lampan vinklas upp. De få sekunder det tar för lampan att tändas helt upplevs inte störande. Hellljusblink funkar också tack vare att halvljus lampan vinklas upp.
Jag kan inte se någon nackdel i att ha xenon i helljus, jag konverterade min förra S80N och det fungerade utmärkt. Dock ska man tänka på att skaffa kvalitetskit och inte något billigt krafs där xenonlamporna har kort livslängd och tappar styrkan snabbt.
Tänk på att helljuslösningen måste fungera i länder utan halvljusautomatik också (dvs i stort sett hela övriga världen). Där kan du inte använda helljusblink på ett tillförlitligt sätt om du har xenonlampor i helljusen endast och de ordinarie xenonlamporna är släckta. Det är exempelvis därför nyare BMW har en separat reflektor som enbart används till helljusblink. Själva helljuset sköts däremot enbart av den ordinarie xenonlampan. (Gäller E87, E9X och E6X efter facelift)
#305556
Hur är det med garanti om man byter xenon själv? Jag ska inte göra det, för jag har inte bilarna så länge att det behövs, men är lite nyfiken.

Man har ju garanti att det ska lysa ---- antal timmar. Jag tror inte att det gäller om man gör bytet själv. Känns det som iallafall....


Har en kompis som behövde en ny xenonlampa till sin VW (=krångligt). Då kostade jobbet 300kr.
av Lövet
#305570
Alla garantier gäller så länge jobbet är fackmannamässigt utfört - till Volvohandelns förtret :mrgreen: Det finns inte heller något du kan montera på fel sätt, allt passar bara åt ett håll.

Normalt sett ska man aldrig behöva byta en xenonlampa inom den tvååriga garantitiden. De håller betydligt normalt sett längre än så. Det som kortar av livslängden på xenonlamporna är många tändningar. Just därför är Volvos brist på day running lights extra allvarlig tyvärr. Det man kan göra är förstås att köra med parkeringsljus och dimljus dagtid istället för att spara på lamporna. Om du bytt lamporna själv kan du naturligtvis inte hävda garanti mot Volvo utan får vända dig till lampleverantören.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!