Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Lilj: Ja du har en poäng, ska bli intressant att se vart den börjar ladda och hur stark den är under det varvet. Har bilen inne i garage nu efter en lackkonservering så den får stå och vila lacken under värsta regnen. Får återkomma med vid vilket varv den börjar ladda, eller är det nån annan med R som vet eller har en känsla?

Drog samma vagn med en V70 GLT -98 förra året och kan berätta att snittförbrukningen varierade mellan 1,2 och 1,5l/mil. Åt ena hållet var det medvind och åt andra hållet motvind...vilken skillnad! Den motorn var riktigt SLÖ på 5'an i 80-85!

Fler åsikter runt detta? :shock:
av tgunnarsson
Både min 855 Turbo och min V70n 2,4t går betydligt billigare på 4-an när man har vagnen efter, trots att den orkar hur bra som helst på 5-an. Bättre ligga på 4an och ha lite vrid, än att låta turbon ligga och trycka fullt hela tiden. Gjorde nog 2dl/mil skillnad både på 855 och v70. Har en boggivagn på 1400kg.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att dra en vagn på 5:an med "vanlig" turbomotor är ju inte lönsamt. Antingen får man dra upp så man ligger på 95 eller köra på 4:an. Det sliter också mer på lådan om man ligger och segdrar hela tiden. Har man en diesel som D5:an är det inga problem att ligga på 85km/h på femman. Kör på fyran och växla till femman om man ser lite medlut eller relativt plan väg om man inte har motvind.
Användarvisningsbild
av marcus86
kom nyss hem från min semester, dragit en husvagn som vägde 1350kg med en S60 R -04. dragit husvagnen 236mil med bilen och min s60 R drog mellan 1,2 till 1,6 om man kör mellan 80 till 90 km/H. Gick hur FINT som helst att köra på 6:ans växel :D då ligger varvtalet på ca: 2300 varv :D hihi känns inte att man har en Husvagn bakom bilen :D
Användarvisningsbild
av Pellix
Ok marcus86 det låter bra, hoppas du haft en härlig semester!
Hur reagerar four-C-chassiet, körde du på comfort eller sport, märkte du nån skillnad?
Jag misstänker att bakvagnen blir väldigt stabil, men enligt vissa trådar så funkar inte 4C som nivåreglering, utan bakänden sjunker ner?

Jag åker söderut söndag nästa vecka, ser fram emot att få känna på att dra med R'en!
av viktore
Med tanke på att bilen har 400nm innan 2000varv så kan du nog slappna av och använda 6an mestadels, undantandaget om du kör branta backar i låg hastighet(=lågt varv i 6an).
Användarvisningsbild
av marcus86
Pellix skrev:Ok marcus86 det låter bra, hoppas du haft en härlig semester!
Hur reagerar four-C-chassiet, körde du på comfort eller sport, märkte du nån skillnad?
Jag misstänker att bakvagnen blir väldigt stabil, men enligt vissa trådar så funkar inte 4C som nivåreglering, utan bakänden sjunker ner?

Jag åker söderut söndag nästa vecka, ser fram emot att få känna på att dra med R'en!
jag tyckte man kände vagnen MYCKET mindre när jag hade den på "advance" men körde mest på "sport". joo,det funkar visst att använda 4C, visst sjunker den ned lite men INTE mycket :D haha ibland kunde jag inte låta bli att köra ifrån bilar när man stod i röd ljusen, bara trycka på och köra ifrån dom, och dom bara tittar och har öppen mun :lol:
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag drar kåpvagn med två skotrar till fjälls med min R-container varje år - visst ökar förbrukningen, men inte till mer än c:a 1.0 - 1.2 liter 98-oktan per mil (har inte mätt med decilitermått dock)

Föredrar Four-C i Sport-läget för att minimera svajet men samtidigt behålla mesta fjädringen.

Det är även viktigt att kolla kulvikten, min uppfattning är att 50-70 kg ger bra komfort och ha (minst) 3.0 kg lufttryck i bilens däck.

Även om ekipaget inte har några som helst problem med Stalon - Dorris backen på 6:e växeln brukar jag gå ner en kugg eller ibland två för att spara på lådan.

Drar man på vintern är nog dubbdäck att föredra för att förhindra att 225 sulorna ger upphov till "jazzig" gång - tyvärr gillar jag även att ta kurvor á la "Petter Solberg" (helst utan släp då... :lol: ) och saknar däcksponsor så jag kör med dubbfritt och det kan ibland (förmodligen i samband med den delade bakaxelkonstruktionen) ge lite nervösa ryck i sidled när släpvagnen guppar & kränger. Med bra kultryck och jämn lastfördelning kan man dock minimera kasttendenserna (och adrenalinet som de ger upphov till).

/f
Användarvisningsbild
av Pellix
Sitter just nu på Kinnekulle camping, blev drygt 20 mil med vagnen idag, skönt att ta det lugnt och inte åka så långt när man ändå har semester.

Låste farthållaren på 85 och drog hela tiden på sexans växel, då varvade den ca 1850 varv/min. Drog helt suveränt starkt och den sackade inte märkbart i några backar utan klarade av att hålla 85 exakt. Man hörde bara att motorn lät lite dovare när den pressades.

Förbrukningen i snitt blev 13,4 l/100km (mätt med färddator), vilket jag tycker är riktigt skapligt med en fullbredds Polar 590 som ändå är rätt tung och har ett stort vindfång.

Imorgon fortsätter vi ner till Göteborg, får återkomma med fler observationer framöver!
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]