- sön 19 jul 2009, 18:14
#305165
Behöver inte älta det här mer. Har redan visat att skillnaden är 3,2% i en sugmotor i 300 hk klassen. Etanolinblandat eller inte.
Den som vill läsa mer exakt hur det ligger till bör följa den här tråden som reder ut exakt hur skillnaden är mellan 95,96 & 98 oktan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175520
För den som inte orkar läsa så är sammanfattningen att energiinnehåll inte är helt korrelerat till oktantal och att nästan enbart turbomotorer har nytta av 98. (Och högkompressions sugmotorer vilket Volvos V8 inte tillhör)
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i