Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Variosboy skrev:Vilken pinsamt misslyckad text av tuningchip, hoppas inte dom tror på det själv!

BTW, tanka 95 oktan och stäng av ac:n dom gångerna ni behöver lite extra kraft, det är ju ungefär samma skillnad vad det verkar enligt testet! :wink:

Alltid kul med diskussioner även om dom ibland tycks spåra ur..

Så du tycker att man ska köra med avstängd ac konstant alltså för att få samma bränsleförbrukning som vid 98 oktan? Sen att man ska stänga av den varje gång man vill "gasa" lite vid ett rödljus likaså? Vet inte ens om det är värt att kommentera det..

Till sist till dig och Andreas som hånar Tuning Chip så är det nog de som har rätt, för om man grottar ner sig lite och läser bland petroleumbolagen och diverse s k experter så verkar det delvis stämma. 95 oktan har ett lägre energiinnehåll pga att den innehåller 5% etanol vilket sänker energitätheten då etanol i sin tur har 35-40% lägre energiinnehåll än bensin. 98 oktan har därför ett högre energiinnehåll och stökiometri än 95 oktan. Skillnaden må vara liten men fakta är fakta men det kommer väl något nytt begåvat inlägg som svar.

Sen kan man ju alltid spekulera om inte vissa av Volvos modeller är optimerad för 98 oktan när det gäller tändkurvan eftersom man rekommenaderar detta till sina kunder.

Men som sagt detta är upp till var och en, själv fortsätter jag med v-power alt. 98 oktan, andra stänger tydligen av ac:n och viker in backspeglarna..
av Lövet
Behöver inte älta det här mer. Har redan visat att skillnaden är 3,2% i en sugmotor i 300 hk klassen. Etanolinblandat eller inte.

Den som vill läsa mer exakt hur det ligger till bör följa den här tråden som reder ut exakt hur skillnaden är mellan 95,96 & 98 oktan: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175520

För den som inte orkar läsa så är sammanfattningen att energiinnehåll inte är helt korrelerat till oktantal och att nästan enbart turbomotorer har nytta av 98. (Och högkompressions sugmotorer vilket Volvos V8 inte tillhör)
av MatsP
Om ni vill ha högre effekt, prova att blanda i 20% E85 av total volym tillsammans med BF95.
Detta ger en klart märkbar effektökning som jag märker mest på låga och medelhöga varv.

Erfarenheter på mina bilar:
V70 II 2,0F MY2009 - Motorn blir klart starkare på låga och medelhöga varv med 20-30 % E85 inblandning. Denna motor behöver all extra kraft den kan få och är med denna blandning riktigt körbar. Den är slöast på ren BF95.

S80 140 hk MY2000 (helt original utan konvertering) - Motorn blir mycket starkare på låga och medelhöga varv. Vid 20 % E85 inblandning så märks det mest. Man kan starta på lägre varvtal utan risk för tjuvstopp som var vanligt tidigare. Den får även en körglädje som gör att jag utnyttjar accelerationen mycket mer numera och har svårt att inte trycka extra på gasen. Kan nämna att bakomvarande V50 D5 inte tog in på mig vid acc från 30 till 110 på tvåan och trean.

Vid dessa inblandningar så ökar inte heller bränsleförbrukningen nämnvärt. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till ren bensindrift
Användarvisningsbild
av Krollspell
OK, jag trodde inte etanol hade någon effekt på sugmotorer. Kan man ha i 20% etanol utan några problem med skador?
av MatsP
Enligt den information som finns på etanol.nu så har de vad jag kan se inte upptäckt skador.
Uppgifter finns där om att tex brasilien har 30% etanolinblandning i all bensin och att biltillverkare inte modifierat sina bilar för det. OBS Det var ett tag sen jag läste om detta så var och en får studera detta själv. Jag vet inte hur det är med Volvos V8 men det tycks fungera perfekt i Volvos femcylindriga motor.

Motorn i min okonverterade S80 tycks med 20 och 25 % E85 gå mjukare och absolut stabilt. Den startar perfekt och jag kan inte märka några negativa saker. Det enda jag märker är positiva egenskaper som att det går att starta från tomgångsvarvtal och att motorn får bättre gasrespons på mellanvarv och liksom vill att man accar tuffare.

Jag har än så länge bara kört mina bilar på detta i ca två månader. Jag har nu kört något hårdare än innan men ändå fått ungefär samma bränsleförbrukning
av Andersljungberg
sorenrune skrev: fre 17 jul 2009, 12:38 Hej på Er!

Har præcist köpt en begangnad S80 V8 från 2008 - helt fantastisk bil!

Men, jeg undrer om det går at använde vanligt benzin 95 oktan eller nogen som rekommenderer bare att anvende 98 oktan...det koster jo ret så mycke endog med tanke på den store motor.

Nogle bra tips?

-søren
Volvo skriver
98 RON rekommenderas för maximal effekt och lägsta bränsleförbrukning
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... e8004da25c
av Andersljungberg
MatsP skrev: fre 24 jul 2009, 12:48 Enligt den information som finns på etanol.nu så har de vad jag kan se inte upptäckt skador.
Uppgifter finns där om att tex brasilien har 30% etanolinblandning i all bensin och att biltillverkare inte modifierat sina bilar för det. OBS Det var ett tag sen jag läste om detta så var och en får studera detta själv. Jag vet inte hur det är med Volvos V8 men det tycks fungera perfekt i Volvos femcylindriga motor.

Motorn i min okonverterade S80 tycks med 20 och 25 % E85 gå mjukare och absolut stabilt. Den startar perfekt och jag kan inte märka några negativa saker. Det enda jag märker är positiva egenskaper som att det går att starta från tomgångsvarvtal och att motorn får bättre gasrespons på mellanvarv och liksom vill att man accar tuffare.

Jag har än så länge bara kört mina bilar på detta i ca två månader. Jag har nu kört något hårdare än innan men ändå fått ungefär samma bränsleförbrukning
Volvo som säger att du ska ha maximalt 3,7 % syre . Om jag har räknat rätt borde det betyda 5% E85 inblandad i 98 Oktan . Dessutom säger Volvo att det inte är tillåtet att ha mer än 10 % etanol i s80 . Jag har upptäckt att det verkar inte finnas mer 2,7% Syre på svenska mackar . Men det gäller 98 oktan . 95 oktan verkar vara nere på 2,1 % syre .
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... e8004da25c
av Andersljungberg
Lövet skrev: sön 19 jul 2009, 18:14 Behöver inte älta det här mer. Har redan visat att skillnaden är 3,2% i en sugmotor i 300 hk klassen. Etanolinblandat eller inte.

Den som vill läsa mer exakt hur det ligger till bör följa den här tråden som reder ut exakt hur skillnaden är mellan 95,96 & 98 oktan: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175520

För den som inte orkar läsa så är sammanfattningen att energiinnehåll inte är helt korrelerat till oktantal och att nästan enbart turbomotorer har nytta av 98. (Och högkompressions sugmotorer vilket Volvos V8 inte tillhör)
Bränsle med högre syremängd ska tydligen vara bra för en sugmotor fast för bättre resultat ska väl motorn vara mappad för det bränslet också .
En kille i USA satte tydligen racingbränsle från VP Racing i sin tvåhjuliga sak han körde då tydligen minst tre kilometer längre . Jay Leno tycker heller tydligen inte om etanol i sina tvåhjulsdrivna fordon
av Andersljungberg
MatsP skrev: fre 24 jul 2009, 11:53 Om ni vill ha högre effekt, prova att blanda i 20% E85 av total volym tillsammans med BF95.
Detta ger en klart märkbar effektökning som jag märker mest på låga och medelhöga varv.

Erfarenheter på mina bilar:
V70 II 2,0F MY2009 - Motorn blir klart starkare på låga och medelhöga varv med 20-30 % E85 inblandning. Denna motor behöver all extra kraft den kan få och är med denna blandning riktigt körbar. Den är slöast på ren BF95.

S80 140 hk MY2000 (helt original utan konvertering) - Motorn blir mycket starkare på låga och medelhöga varv. Vid 20 % E85 inblandning så märks det mest. Man kan starta på lägre varvtal utan risk för tjuvstopp som var vanligt tidigare. Den får även en körglädje som gör att jag utnyttjar accelerationen mycket mer numera och har svårt att inte trycka extra på gasen. Kan nämna att bakomvarande V50 D5 inte tog in på mig vid acc från 30 till 110 på tvåan och trean.

Vid dessa inblandningar så ökar inte heller bränsleförbrukningen nämnvärt. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till ren bensindrift
Det vore väl bättre att blanda den med 98 Oktan
Då då krävs det väl bara 19 % E85 för att vara uppe i 100 oktan
Och 98 har även ha ETBE eller BTBE i större mängd En av egenskaperna ska tydligen vara bättre förbränning med tex BTBE och 98 Oktan Premium kan ha mer smörjande ingredienser

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]