Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av morgun
Hej!
Vet att det redan finns några trådar om vxl-oljan till M47. Men istället för att titta på dem först köpte jag en olja förra veckan :???: , Castrol TAF-X 75W-90 (http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... 35#7113287). Det står att den är för just manuella lådor. Men när jag läst igenom lite trådar här verkar det som att det antingen ska vara en ATF-F/G eller en helsyntetisk olja. Oljan jag köpt är helsyntetisk, men det finns ju en hel mängd olika helsyntetiska med olika specs.. Skulle denna olja kunna funka eller är det helt fel?
//förvirrad
av blådåren
ATF-olja är iaf till m46 (överväxel) !!
Har alltid hällt i mobil 1 ( JA JAG VET att det är en helsyntetisk motorolja!!) i mina manuella lådor och har alltid funkat kalas! även fått bort oljud på ett par (m47) med just den oljan.

Skulle misstänka att du fått olja enligt rekommendation av handlaren.

Enl rep-boken ska det vara "volvo thermo oil", vet inte vad detta ska vara men nämner det iaf.
av blådåren
Fluffen skrev:Det ska vara ATF till m47 lådan...
Förövrigt så är oljan du köper på volvo till m47:an ATF...
ok?.
Så här står det iaf i rep-boken,
automatlåda 83-, dexron IID , är ju vanlig atf-olja.
Manuell låda, volvo thermo oil, vad nu detta är , lustigt att skriva olika oljor bara om det nu ska vara samma....

Men som sagt ,jag använder mobil 1 i volvos lådor själv.
av DannePe
Vovlo_Henrik skrev:Volvo rekommenderar numera vanlig motorolja till M47 :wink:
Jupp.
Dem rekommenderade Mobil1 5w-30 redan 1988 när jag köpte farsans 343a.
Och enligt vissa om man ska ha ATF i lådan ska det vara med friktionstillsats.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]