Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bme
Hej på Er

Ny lycklig D5-ägare med problem på en gång.

Min Diesel-DORIS vill inte riktigt göra som jag vill.
Vid vamlig körning går allt som det ska, men när man t.ex. skall köra om och man drar till turbon får ladda ordentligt så går "maskin" ner på nödprogrammet.
Efter avstängning så går den som den ska igen.
Verkar lite som om problemet kommer "tidigare" när den inte är riktigt genomvarm än, går bättre när man åkt ett tag.

Har tänkt skaffa mig en felkodsläsare, men tänkte slänga ut en fråga här först.
Kan ju tänkas att någon har nån bra ide att kolla. :wink:

Bilen är en gammal taxi på 46K mil. :oops:

Tackar på förhand
//Eje B
av Psyko
Bme skrev:Hej på Er

Ny lycklig D5-ägare med problem på en gång.

Min Diesel-DORIS vill inte riktigt göra som jag vill.
Vid vamlig körning går allt som det ska, men när man t.ex. skall köra om och man drar till turbon får ladda ordentligt så går "maskin" ner på nödprogrammet.
Efter avstängning så går den som den ska igen.
Verkar lite som om problemet kommer "tidigare" när den inte är riktigt genomvarm än, går bättre när man åkt ett tag.

Har tänkt skaffa mig en felkodsläsare, men tänkte slänga ut en fråga här först.
Kan ju tänkas att någon har nån bra ide att kolla. :wink:

Bilen är en gammal taxi på 46K mil. :oops:

Tackar på förhand
//Eje B

Finns ingen anledning att gissa utan att veta felkoderna.
av Linkan_Örebro
Hej,
Jag hade samma fenomen på min D5:a. Lämnade in den på felsökning hos Volvo. Jag fick då två olika alternativ, antingen byta bränslefilter eller att byta högtryckspumpen (har jag för mig). Det jag gjorde var såklart att prova det billigaste alternativet. Efter byte, inga problem alls. Hursomhelst lär du väl på något sätt ta reda på felkoderna innan du gör något.

//Linkan
av Andy1983
Samma sak hände på min grävmaskin, stopp i bränslefilter och naturligtvis för lite diesel och därav nödprogram. Kolla koder, men jag hoppas det bara är det för Din plånboks skull :D
Användarvisningsbild
av Bme
Lite nytt om denna tråd....

Har nu kört bilen utan att har gjort nåt åt problemet ett tag nu, bara tankat + dieselboost(efter att ha läst runt lite här på forumet) och kört.

Efter en resa med släp på ca30mil(ej tungt lastad) har förbrukningen gått upp.
Detta har även "hållt i sig" även vid körning utan släp efteråt.
Under gårdagen var vi på resa till annan ort och vid hemresan gick bilen ner på "limphome" vid nerväxling(automat) utan direkt påslag på gasen i ett uppförslut.
Efter omstart så går bilen som vanligt igen dock utan det tidigare "bettet" när turbon laddar fullt. :cry:
Det jag funderar mest över är att felet inte kommer upp igen, även om jag försöker "tvinga" fram det?!

Lånade en polares felkodsläsare och fick ut denna kod:
P0244 Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid A Range/Performance

Efter ha släckt felkoden + omstart av boxen så går bilen fortfarande bra, dock finns inte det gamla "bettet" kvar samt att förbrukningen verkar ha gått ner till normalnivå igen.

Resonerade med en "turboguru" här på orten och vi har i stort sett kommit fram till att bilen varit igenbeckad, vilket har gjort så att turbon har laddat för mycket och det har i sin tur gett felkoden + Limphome-läget.
Igenbeckningen ska då ha släppt iom det att jag använt dieselboost + att jag kanske har "plågat" bilen mer än tidigare ägare.
Resonemaget håller oxå då jag endast har provat 2st andra 163hk-D5 och har INTE gått så bra som denna, dock så är de rätt lika nu.
Bilen har känts mer lik den -06 D5 på 185hk som vi har på jobbet.

Frågan är alltså om vårt resonemang håller??
Finns det någon kan ge sin syn på saken?

Jag kommer iaf att inte göra mer nu utan fortsätta köra och göra service på bilen lite senare under hösten. Om inget annat händer förstås.... :oops:

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]