Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr mugg
Har problem med dolbysurround på min HU803. Fram låter det ok men bak hörs ingen diskant - och så skall det ju knappast vara eller? Tycker mig ha hört lite störningar i ljudet också.

Vanlig stereo och 3 kanals låter bra.

Någon som haft något liknande problem?
Användarvisningsbild
av Driver64
Dolby Surround-ljudet är nog optimerat för bäst ljud i framsätet. Jag tycker också att ljudbilden är lite mysko i baksätet med Dolby Surround inkopplat, men det är nog som det ska vara. I instruktionsboken för HU-803:an står det att ljudupplevelsen för baksätespassagerarna är annorlunda än för förare och passagerare i framsätet.

I vilken högtalare hör du störningen och hur låter den? Jag hade ett durrande basljud i högtalaren i höger bakdörr som försvann efter byte av den högtalaren. För övrigt låter det rätt gött! :D
Användarvisningsbild
av Lasse S80 T6-00
dr mugg skrev:Har problem med dolbysurround på min HU803. Fram låter det ok men bak hörs ingen diskant - och så skall det ju knappast vara eller? Tycker mig ha hört lite störningar i ljudet också.

Vad jag vet är det precis så det ska vara. I dolbysurround "mode" använder stereon högtalarna bak som baslåda. :P Däremot bör du inte ha några störningar i ljudet...
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Har problem med dolbysurround på min HU803. Fram låter det ok men bak hörs ingen diskant - och så skall det ju knappast vara eller? Tycker mig ha hört lite störningar i ljudet också.

så låter det om du lysnar på en inspelining som inte är inspelad med sorund ljud
av dr mugg
Dovt och bara basljud bak. Lyssnade på Järnspöken med Kent och upplevde plötsligt ett ljud jag inte hört tidigare (Kan inte svära på det men nog var det diskant även bak). Senare hördes det ett litet skrapande ljud och det var inte samma ljud längre... tycker jag.

Det skrapande ljudet (vä fram men bara när dolbyn är på) lär ju vara något fel. Men i övrigt kanske det var lock för öronen som försvann??
Användarvisningsbild
av elmuppo
Är skivan inte i prologic så blir det nästan helt tyst bak,
lite dovt basljud kan höras. Är det riktigt prologic så blir det ett "sjuhelvetes" ljud i bilen. Kan rek. Darkside of The Moon med pinkfloyd tex. Sicket ljud! man blir ju Religös.

//Branx
Användarvisningsbild
av Driver64
branx: Om jag går och köper CD:n (inte SACD-versionen!) "Dark Side of the Moon" med Pink Floyd så kommer jag alltså att få en hejdundrande ljudupplevelse i bilen? Den skivan fattas faktiskt i skivsamlingen så den ska jag köpa i alla fall, tack för det!

Jag testade nyss att lyssna noga på en CD med min HU-803 i Dolby Surround-läge och det kommer en hel del (tidsfördröjt) diskantljud ur de bakersta högtalarna i bagageutrymmet i min V70N. Högtalarna i bakdörrarna ger bara basljud men det är väl inte annat att vänta.

dr mugg: Har du möjligen vridit Effect-reglaget i min-läge (max moturs)? Då blir det nämligen helt tyst i de bakersta högtalarna i Dolby Surround-läge.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Driver64 skrev:branx: Om jag går och köper CD:n (inte SACD-versionen!) "Dark Side of the Moon" med Pink Floyd så kommer jag alltså att få en hejdundrande ljudupplevelse i bilen? Den skivan fattas faktiskt i skivsamlingen så den ska jag köpa i alla fall, tack för det!

Jag testade nyss att lyssna noga på en CD med min HU-803 i Dolby Surround-läge och det kommer en hel del (tidsfördröjt) diskantljud ur de bakersta högtalarna i bagageutrymmet i min V70N. Högtalarna i bakdörrarna ger bara basljud men det är väl inte annat att vänta.

dr mugg: Har du möjligen vridit Effect-reglaget i min-läge (max moturs)? Då blir det nämligen helt tyst i de bakersta högtalarna i Dolby Surround-läge.
DEt är Sacd versionen du ska ha, för det vanliga cdspåret har proloqic för
att funka med äldre surrond spelare:)

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]