Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JMA
#304844
Hej.
Ny på detta forum...
Blev inte riktigt klok på svaren i denna tråd gällande skillnaden på Bi-Xenon och Dual Xenon. ??:-/ Kanske missat något i denna sena timma. Min tolkning (gissning) av svaren blev denna:

Bi-Xenon = I lyktan sitter 1 st Xenon-lampa för halvljus och 1 st Halogen-lampa för helljus. Xenon-lampan lyser även tillsammans med helljuslampan i Halogen (en täckplåt åker upp vid Xenon-lampan då helljuset aktiveras).

Dual Xenon = Samma som ovan med skillnaden att Halogen-lampan för helljus är utbytt mot en Xenon-lampa, dvs det sitter 2 Xenon-lampor i varje lykta (totalt 4 st Xenon-lampor lyser då helljuset är aktiverat).

Med risk att misstolkat totalt - men det skulle vara roligt om nån kunnig kan bekräfta eller rätta ovanstående. :???:
av Lövet
#304859
Nej, det stämmer tyvärr inte.

Dual-Xenon och Bi-Xenon är exakt samma sak när det gäller Volvo. Förklaringen som jag fått av Volvo är att man numera bytt leverantör av lamporna och det inte längre får heta Bi-Xenon. Har något med patent att göra.

Det finns 1 enda bil som har äkta dubbelxenon och det är Volkswagen Phaeton. (Kallas "doppel-xenon") Den har alltså separata xenonlampor för hel och halvljus. Detta är dock inte bara fördel eftersom xenonlampan tar någon sekund för att tändas så kan man exempelvis inte helljusblinka ordentligt. Dessutom sliter snabba upprepade tändningar av xenonlampor ganska mycket.
Användarvisningsbild
av JMA
#304881
Okej, då är jag på banan igen. Tack för ditt svar! :) Antar att ljusbilden trots allt blir ganska god - även då helljus är aktiverat med en blandning av Xenon och Halogen.
av Lövet
#304906
Jag har Bi-Xenon på min (alltså dual-xenon) och tycker att ljuset är alldeles strålande. Helt klart nöjd.
#304969
Helljuset på V70II med xenon är riktigt bra, däremot blev jag besviken på halvljuset.
Hade en V50 med xenon tidigare och den var det kalasbra både hel och halvljus på.
Synd att de inte kan göra en liknande utformning på reflektorer när de har en som funkar sååå bra (läs V50) för lamporna är ju inte jätteolika i deignen.
#305068
Konstigt, jag tycker ljuset är bättre på både hel och halv jämfört med de två V70N jag haft innan med exenon.

Kanske lite fusk då jag åker XC70 nu och lamporna ju hamnar lite högre upp från marken.
Användarvisningsbild
av JMA
#305080
Det är intressant att ta del av alla upplevelser gällande Xenon-ljuset. Kul med den samlade kunnigheten som finns på detta forum och hur imponerande snabbt man får svar på sina frågor.
Har aldrig haft Xenonljus tidigare men på den V70N-08 som familjen snart ska hämta ut så finns DualXenon, så det ska bli spännande att se hur det är. Verkar ju inte vara sämre än Halogen i alla fall om man säger så.
Vad jag förstått så är väl livslängden rätt bra också och att man själv inte ska byta lamporna när det är dags (men på vissa moderna bilar så är det ju en hel vetenskap att klara av ett lampbyte på egen hand - även utan Xenon).
av Lövet
#305166
XC90_Executive skrev:Xenonljus ska man ju dock inte byta själv.
Så länge man inte är helt efterbliven med en skiftnyckel så går det utmärkt ändå dock. Enda att tänka på är att bilen är avslagen och har varit det i några minuter. Själva bytet är inte mer komplicerat än en halogenlampa. Volvo har ju dessutom världens smartaste strålkastarkonstruktion där du får ut hela lampan på bara någon minut - högt räknat.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!