Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
Rakt på sak: Tror ni att man kan få lägre bränsleförbrukning i en 940 LTT genom att byta till en s.k lågfriktionsolja i motorn?

Det finns en uppsjö sådana helsyntetoljor som motiverar merkostnaden bl.a med lägre bränsleförbrukning, men har någon provat i min typ av bil? Vilken olja kan i så fall vara bäst, och vilken ger mest pang för pengarna?! Är det någon annan olja i bilen man också kan byta för att spara soppa?

Hittills har jag som så många andra kört med Biltemas semisyntet 10W-40.
Användarvisningsbild
av camaro69
Rakt på sak: Bränslebesparingen beror nog mest på ditt körsätt. :wink:
av mbuhre
Givetvis är det så! Men jag trodde att fler än jag reflekterat över utbud och försäljningsargument, och kanske provat olika motoroljor?! I nya Volvo DrivE har man väl bland annat sparat soppa mha lågfriktionsoljor?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om jag minns rätt så var det växelådsoljan be bytte?
Jag har inte testat någon "special" olja, kör på 5w-40 helsyntet och det funkar ifnt.
Du kan ju också gå ner till 5w-40 så sparar du kanske några droppar till då motorn går lättare när den är kall. :roll:
Användarvisningsbild
av camaro69
I en gammal 940, så påverkar nog körsättet mer än valet av olja.
Testa och prova med eco-driving. Lyft blicken och planera körningen bättre så kan du nog hämta minst en deciliter per mil.

Att köpa en svindyr olja för att spara några bensindroppar, är nog att lura sig själv.

Jag skulle testa billig helsyntetolja från ex Biltema. Köp W 0-30 eller liknande.
av LJN
-Dom nya moderna lågviskösa oljorna med klassning ACEA A1/B1 och A5/B5 kan vara direkt olämpliga i motorer som inte
är kontruerade för denna oljetyp.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men vänta lite nu. A1/B1 OCH A5/B5? Ju högre siffra desto bättre klassning är det väl?
Alltså om oljan uppfyller A5/B5 så uppfyller den per automatik A1/B1. Dock har jag aldrig sett en olja med så låg klassning som A1/B1.

Eller har jag missuppfattat totalt?
Användarvisningsbild
av camaro69
Castrol SLX Professional Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W- 30 är en helsyntetisk motorolja för Volvo bensin- och dieselmotorer med krav på såväl förlängda som normala oljebytesintervaller. Framtagen och rekommenderad tillsammans med Volvo Personvagnar.

Specifikationer
■API SL
■ACEA A1/B1 A5/B5
■ILSAC GF-2
■Ford WSS-M2C-920-A.

http://www.justfuckinggoogleit.com/
:wink:
av LJN
Tomas88 skrev:Men vänta lite nu. A1/B1 OCH A5/B5? Ju högre siffra desto bättre klassning är det väl?
Alltså om oljan uppfyller A5/B5 så uppfyller den per automatik A1/B1. Dock har jag aldrig sett en olja med så låg klassning som A1/B1.

Eller har jag missuppfattat totalt?
Kort svar: ACEA är en norm som dom europiska biltillverkarna gemensamt satt ihop. Var klass har sitt användningsområde
och det går inte att rangordna från "1 till 5" Jag länkar till en enkel sammanställning där man kan läsa mer om respektive klass.

http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]