NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sala
hallo
hade bilen på service för en vecka sedan och bilen fuktar olja mellan motor och växellåda, någon som har erfarenheter av detta? ingen panik sa service gubben eftersom det är så lite men åtgärda till nästa sevice.

v50 2.4i -07
Användarvisningsbild
av poseidon
Det gör tydligen min 2.0D oxå. Men inte heller där bedömdes det att någon åtgärd var nödvändig.

Skönt att det är tjänstebil....

8000 mil å fuktar olja, det är f^^n dåligt!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Tacka vet jag våra lastbilar på åkeriet. Där "fuktar" det både här o där. En kanna i veckan är inte ovanligt :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lilja
Att det fuktar mellan motor och växellåda brukar uteslutande bero på vevaxeltätningen. Dvs man måste riva ner växellåda svänghjul etc. Ett stort och dyrt jobb.

Fidde har ni mycket volvo lastbilar? :P
Dom har ju en tendens att läcka olja precis överallt.
Användarvisningsbild
av Doffen
Skifte veivakseltettingen er ikke så komplisert som man skal ha det til. Bare man har god tid på seg og kan skru selv så:)

Lilja: Volvo er faktisk snill i klassen iforhold til oljeforbruk, ta en titt på V8`ern til Scania. Normalt på en volvo motor trenges det ikke å etterfylles olje mellom service, men Scania bør man ha 5 liter med seg hele tiden ;) Og det vet jeg av erfaring:)
Användarvisningsbild
av Lilja
Doffen skrev:Skifte veivakseltettingen er ikke så komplisert som man skal ha det til. Bare man har god tid på seg og kan skru selv så:)

Lilja: Volvo er faktisk snill i klassen iforhold til oljeforbruk, ta en titt på V8`ern til Scania. Normalt på en volvo motor trenges det ikke å etterfylles olje mellom service, men Scania bør man ha 5 liter med seg hele tiden ;) Og det vet jeg av erfaring:)
Visste jag inte faktiskt. Vet dock att volvos D12 motorer ALLTID läcker. Finns inte en enda motor som inte läcker olja.
Huvudsakliga läckagen är från ventilkåpan, oljesumpen och kabelgenomföringen i toppen :P
Sen läcker en hel del från transmissionskåpan fram till också. Bak till på D13 speciellt.
De enda motorerna volvo gjort som inte läcker olja konstant är D6 och D7 motorerna. Samt även de nya D7E men de är inte volvo motorer :P
Användarvisningsbild
av henka35
poseidon skrev:Det gör tydligen min 2.0D oxå. Men inte heller där bedömdes det att någon åtgärd var nödvändig.

Skönt att det är tjänstebil....

8000 mil å fuktar olja, det är f^^n dåligt!
Det gör även min V50 2.0D-07:a som jag kör i tjänsten. Fick veta det på 6000 mila servicen i våras. Men de skulle inte göra något åt det för det var så lite... :???:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Lilja det senaste offret var faktiskt en scania som plötsligt en dag var bort och ersatt med en annan "ny bil" Den gamla hade börjat läcka från sumpen, blocket och drivaxelknuten bak och hade rasat totalt.
Vi har riktigta skräckexempel på jobbet alltså. Men nitrogen i däcken ska vi minsann ha!!!

Nu har vi fått en "ny" som nån smart idiot sa att den har ju bara gått 28 000mil !! Jo eller hur :x , för det första står det Malmö fjärr utland på bilen vi fick och för det andra så tror jag det är mer realistiskt att den har gått 128 000mil.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]