Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V70 Bifuel -02 som nu har gått ca 42000 mil,

Det började med att jag fick en felmedelande "sakta ner eller växla upp"
och det kändes som bilen gick på 4 cylindrar.

Jag lämnade in den på Volvo verkstad som bytte 3ans tändspole
bilen gick bra 2 mil sen blev det samma problem igen.
Bara det att verkstaden har semesterstängt nu och kan inte ta bilen igen fören i aug.

Så jag tänkte kolla lite själv, har rengjort spjällhuset några ggr med bra resultat,
Så jag lånade spjällhuset från min andra V70 00a Classic med 2,4 motorn
Efter jag hade monterat det lånade spjällhuset så gick bilen exakt likadant som den hade gjort innan
typ på 4 cylindrar.

Sen monterade jag tillbaka det gammla, men då gick tomgången upp till ca 2500 varv och pendlade kraftigt
sen gick det inte att varva upp bilen än till ca 3000 varv.

Så nu till min fråga, kan det ha hänt något med mjukvaran? eller vad kan vara fel?

/Jonas :wink:
Hej Rajmond!

Först vill jag säga välkommen till forumet och också att det är väldigt kul att läsa att du har en -02 Bi-Fuel som gått så pass långt!! Det ger mig hopp om framtiden för min -02:a som "bara" gått dryga 18000!! :D

Det skulle vara väldigt kul att höra din bils historia, men för att inte kapa den här tråden kanske du har lust att berätta lite om det via PM?

Till ditt problem: Jag tror inte att man kan byta spjällhus, bara så där. Vad jag har förstått så måste mjukvara laddas i bilen så fort ett nytt (eller begagnat) spjällhus monteras. Det kan förklara varför bilen inte fungerade med huset från -00:an.

Sen måste jag ställa standardfrågan: Kopplade du loss minuspolen på batteriet innan du började greja med spjällhuset?

Mvh
/Fred
Min 02a Bi fuel har inte gått så långt :wink: min 04a Bifuel har gått 52000 mil :D
Sen har jag en vanlig 140hk V70 00a också men den har "bara" gått 32000 mil 8)
Alla är Automater med orginal låda.

Jag kanske skall lägga upp en tråd om dessa Bi fuel bilar för det kanske är fler som är intresserade...

Jag glömde tyvärr att lägga av minuspolen när jag började greja, jag brukar alltid annars lägga av minuspolen.
Jag tänkte testa vad som hände, jag trodde inte att den skulle starta ens.

Jag la av minuspolen efter jag hade satt tillbaka det gamla spjället, men det var samma problem att bilen inte vill varva upp.

Så vad skall man göra nu? bara att köra/bogsera bilen till verkstaden för ny mjukvara?

/Jonas
Rajmond skrev:Min 02a Bi fuel har inte gått så långt :wink: min 04a Bifuel har gått 52000 mil :D
Sen har jag en vanlig 140hk V70 00a också men den har "bara" gått 32000 mil 8)
Alla är Automater med orginal låda.

Jag kanske skall lägga upp en tråd om dessa Bi fuel bilar för det kanske är fler som är intresserade...
Gör gärna det! Imponerande bilar som helt klart skulle vara intressant att veta hur de mått genom livet! :D
Rajmond skrev:Jag glömde tyvärr att lägga av minuspolen när jag började greja, jag brukar alltid annars lägga av minuspolen.
Jag tänkte testa vad som hände, jag trodde inte att den skulle starta ens.

Jag la av minuspolen efter jag hade satt tillbaka det gamla spjället, men det var samma problem att bilen inte vill varva upp.

Så vad skall man göra nu? bara att köra/bogsera bilen till verkstaden för ny mjukvara?
Jag skulle tro att bilen satt en del felkoder som spökar. Om du inte har en felkodsläsare, typ PPC, som också kan radera dem så tror jag att du bör ta bilen till verkstad så kan de kolla vad som hänt.

Mvh
/Fred
Pratade med verkstaden idag, dom har väldigt lite folk just nu, han sa att bilen endå borde gå som vanligt även om jag skiftade mellan olika spjällhus...

Så jag testade att sätta tillbaka det spjällhuset jag lånade, å då gick bilen som vanligt igen.
Kan det ha hänt nått med det andra spjällhuset? Kan man ta isär ett spjällhus?

/Jonas :wink:
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]