Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
ser ju inte så tokig ut :)
det blir kanske till o renovera denna med :P

mvh/roger
Användarvisningsbild
av Tomas88
He he. Ja det känns nästan lite synd att använda den som donatorbil.
Vi ska prova starta motorn så får vi se.
av DDD
En going! En mycket fin bil!

Vet att det finns en "96:a" med Saabs V6-motor och turbo. Självklart ombyggd till bakhjulsdrift!

MVH
Användarvisningsbild
av Nexus
var inte den med V6 med i bilsport om jag inte minns fel? kan ju iofs rota genom samlingen men orka leta efter ett saab skrälle. :-~
Användarvisningsbild
av Tomas88
Saab med V6 hade jag inte hört talas om. Men en halv V8 duger det med :wink:

En uppdatering av vad som hänt.
Den första (vita Saaben) fungerar bra. Vi har fått ett pris på en omlackering av bilen och blästring + lackering av fyra fälgar. 11200 kr. Men då ska vi själva ta bort alla skärmar mm.

Reservdelsbilen (den blå) har vi fått igång. Först sprutade det bensin ur en slang från förgasaren men det var bara flottören som hängt sig så det är fixat nu.

Bilen fungerar förvånansvärt bra. Först hade kopplingen hängt sig men efter tips från Saabklubbens forum så fick vi lätt loss den genom att lägga i fyran med kopplingen nere och dra till på starten.
Till och med bromsarna fungerar efter 8 års stillastående. Okej vi har bara bromsat försiktigt men de fungerar och inga ligger på i allafall.

Här står de båda.

Bild

:???: Saab håller på att ta över hemma.
Användarvisningsbild
av bjompa
De är både tragiskt å förjävligt att se hur de bara kommer in fler å fler "bilar" som inte hör hemma här på "sveriges VOLVOforum"

Namnbyte nästa?
Användarvisningsbild
av halmstaden
Det här är ju nationalklenoder. Var det inte något aprilskämt för något år sedan som gick ut på att de båda svenska märkena skulle samsas här :roll:
Jag åkte en 96a idag några mil, och på Ica så flockades (nåja) några äldre par runt bilen när vi kom ut :lol: "Man blir lit' nostalgisk när man ser sånt här" sa en gubbe på pitemål :D

Bild
Saab 96 Deluxe -62. Extrautrustad med fyrväxlad rattspak. Tre cylindrar, 841ccm och, såklart, tvåtakt :D

Ursäkta om jag kapade din tråd Tomas. :oops: :oops: Förresten, finns det någon instruktionsbok i någon av bilarna? Riktigt fina, med ingående skisser på t.ex förgasaren och dess delar. Står också om modellens "utomordentliga köregenskaper" :D Rekommenderar läsning i boken. Kanske har de tagit bort en del av det roliga till -75 års modell..?
Får man fråga vad far din gav för den gulvita?

MVH
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det finns i alla fall instruktionsbok till den "orkidévita". Jo det står ju lite mer i dessa instruktionsböcker än i dagens: "lämna in på auktoriserad verkstad...."
Den vita 9000:-
Den blå 2000:-

Helt okej Halmstaden. Bäst att inte lägga in fler trådar med avvikande märken. Annars kanske vi får byta namn på forumet. :roll:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Denna tråd har jag missat, undrar varför :wink: Nä den ser riktigt fräsch ut den vita. Hela 65 hästar! Jag har 18hk i gräsklipparen :lol:

Ta väl hand om den :-)-)
/Kalle
Verkstadshandbok

Har en s40 2004, söker verksdadshandbok p&ari[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Hej Någon som har koll på vart man k&o[…]

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]

Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]