Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MikaelS
Min faders Volvo 740 GL -91 har blivit underkänd vid bilprovningen.
För hög CO- och HC-halt samt lambdavärde förhöjd tomgång felaktigt.

Katalysatorn byttes i höstas pga att den skramlade och tomgången var ojämn. Köpte ny kat och lambdasond på Biltema och dessa problem försvann. Varningslampan för avgasreningen har inte lyst.

En erfaren bilmekaniker vi känner påstår att Biltemas lambdasonder inte funkar till Volvo. Det låter konstigt att de säljer en modellanpassad sond som inte alls funkar. Men det är kanske lika bra att prova med en "Volvo original"?

Skulle vara tacksam för hjälp med detta problem.
av Volvo_740_GLT
Har också testet en lambdasond från Biltema och det är rena skiten så jag butte till en original och då blev allt bättre
av MikaelS
Hade fått fel uppgift tidigare, varningslampan hade tydligen tänts upp ibland.
Har kollat felkoder och fick fram 2-2-1 (Adaptiv lambdareglering)

Lambdasonden är nu bytt igen och avgasvärdena är ok.
Biltemas lambdasond fungerade ett halvår och några 100 mil :x Kommer aldrig att köpa lambdasonder av dem igen.

Har fått mycket hjälp genom att leta bland gamla trådar på detta forum :idea: Många andra har tydligen haft samma problem.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Speciellt med allt som har Feltemas loga.
av Hemulen
"Mikael S" Tänkte på en sak,bilen är en 91:a, vet du om det är ett Reginasystem på den? Fyrkantig tändspole. Vad jag vet så har inte Biltema sonder till Reginasystem. Kanske skruvat dit fel typ av sond? :)
av MikaelS
Ja, det är Regina.
Biltema saluför ju samma sond till 240, 740 och 940 oavsett om det är Regina eller Bosch insprutning. Kanske är det där problemet ligger?
Att sondern inte fungerar till Regina skulle vara en rimlig förklaring. Men det verkar ju som den funkade ett tag, varningslampan lyste i alla fall inte till att börja med.
av Hemulen
Biltema har noll koll. En Reginasond arbetar på ett helt annat sätt än den till Lh-bilarna. Har en nära bekant som sa att dom inte hade det,köpte den på Volvo som var billigast. Tittar man i Biltemas katalog står det 700-serien 87-92,men inget om Regina. Övrigt, kul du svarade. :)
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]