PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Amazon- 68 har ett separat servo och huvudcylindern kan därför inte orsaka läckage i servot, från 69 sitter servo och huvudcylinder ihopbyggda och då är det som P1800 skriver. (Nu läste jag inlägget igen och såg att P1800 förmodligen menade den hydrauliska delen av bromsservot och inte som jag läste första gången huvudcylindern)
Renoveringssatsen kan köpas på Volvo, Veteranprodukter, och de flesta andra firmor som säljer delar till Amazon och 1800.
Användarvisningsbild
av P1800
Oj, Missade att det är den typen av servo på Amazonen före -69! Den cylindern är av aluminium och klarar sig nog bättre när det gäller korrosion. Ungefär hälften är cylindrarna brukar vara renoverbara. Repsatsen finns som sagt på VP autoparts men den är dyr (ca1000KR)och det är dessutom svårt att få servot att fungera efteråt. Själva vacuumkolven kan kärva i höljet. Då ligger bromsarna på och bilen sitter fast... Det finns en herre i Halstahammar som renoverar dessa servon framgångsrikt. Jag tror han tar ca 2500 för ett renoverat servo Det är billigt med tanle på stomkostand och material! De ser ut att vara helt fabriksnya. Kolla på P1800-klubbens hemsida. Han brukar annonsera där då och då.
Om bilen är fin skulle jag satsa på ett renoverat servo. Om det är en bruksbil så kan man helt enkelt koppla förbi det.
Användarvisningsbild
av len
Dom här har renoverat hjälpservon och hjulcylindrar åt mig:
Bil & Industribromsar A T J AB
Telefon: 08-347598
Tomtebogatan 11
STOCKHOLM
Användarvisningsbild
av P1800
Visst kan man köpa nytt som fungerar men själv skulle jag inte montera ett modernt ersättningsservo, i varje fall inte på en bil som ägs som "veteran", pga att de har ett påtagligt annat utseende. Rent tekniskt är det naturligtvis helt OK.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]