Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Här kan du se hur man laddar upp bilder och även vilka regler som gäller för dem.
Om du vill göra en guide så kan du kanske starta en ny tråd där du lägger upp all info och sen kan kanske en moderator kopiera den till Tips&Trix om den är bra.
Blåafaran skrev:Om det är problem med bromskontakten, kan du inte bara koppla den till bromsljusen där bak?

Kanske ingen snygg lösning, men det lär ju fungera.
plus att varningslampan för trasig lampa tänds när du trampar på bromsen ( det är därför man skall plocka den framme i kontakten )
/emwtur
Varför dra kblarna genom hela bilen det är bättre att gå på kablarna direkt vid bakljusen. Det har jag alltid gjort och glödtrådsvakten har aldrig lyst förrän det varit en trasig lampa. Tittar man på en Volvo som Volvo monterat drag på så har dom kopplat kablarna i vid bakljuset.
:???:
Nu är det ju så att jag aldrig har kopplat in el för någonting i en bil. Allt jag kan om el är att byta proppar och kontakter på saker. Men jag utgick ifrån att det måste finnas en anledning till att man rekommenderar att man kopplar in gul, grön, blå på baklysena (blinkers och dimljus), den vita jorden i chassit och de tre övriga (brun, svart och röd) framme i beilen på utgående kontakter för höger och vänster bakljus samt utgående på bromskontakten.

Jag förstår heller inte varför det skall vara på bromskontakten och inte på utgående stift på brosljus. Så då tänker jag - vet man inte vad man sysslar med är det nog bäst att göra som det står. Särskilt när det står så speciellt för Volvo. Annars finns det väl bara den anledningen. Fast nu har jag kopplat in det andra och (förutom att det regnade idag och jag inte hade lust att va ute vid bilen) nu så tycker jag att det skall bli intressant att koppla in grejerna som det står. Det varkar av mina fordonsböcker som om kabeln går över hjulhuset och i golvlisten fram till främre stolpen. Sen är det väl inte så svårt att dra den vidare.

Jag tror jag gör så att jag sätter ihop en beskrivning om montage och elkoppling med bilder och text. Sedan lägger jag ut den på mitt space. Där kan ni kolla på den, kopiera eller kommentera. Har jag fotat bra så duger den tillslut om vi hjälps åt och gör den bra.

Nu väntar jag på upppehåll och sol så jag kan koppla klart. Sedan återstår bara besiktning.
:(
Näe, jag måste be om mer hjälp.
Märker att jag saknar en fler kunskaper. Börjar med det grundläggande:
1. När man läser elschema för en 740 1990 år modell ska man då läsa bilder där det står 1986 eller 1992? Ska jag tolka elschemat som att det gäller bilar fram till 1986 och bilar årsmodell 1987-1992? Jag tolkade nämligen boken som att det var from 1986 till 1991 och from 1992 -frammåt. Vilket gäller?
2. Jag har rivit hela bilen, dragit kablarna (från släppkontakten) svart, brun och röd frammåt i bilen. Den röda drog jag till bromskontakten. Där finns ju två kontakter - en med två stycken brun-gula kablar och en med en st grön-gul. Hur vet man vilken som är ut-kontakten? I boken (bromskontakten) ser man två ringar och en "bom" som står öppen och är fäst vid ena ringen. Jag fattar att jag sluter någon sorts krets när jag trycker ner bromspedalen (typ bommen fälls) men åt vilket håll går strömmen? Jag bestämde mig för att chansa så jag satte den röda sladden på de två brun-gulas kontakt i tanken att det värsta som skulle kunna hända är att bromsljuset lyser hela tiden om jag gjort fel. Är det så eller kommer jag att skapa kortis någon stans?
3. Den svarta och den bruna sladden skall sedan kopplas till utgående kontakten på säkringsdosan för respektive bakljus. Brun - till h. bakljus och svart till vänster. Vad är utgående kontakten? Enligt min bok skall jag ha 57R-grön och 57L-vit in i glödtrådsvakten. Ut ur den går sedan 58R-blå-röd och 58L-röd. När jag kollar glödtrådsvakten ser det ut såhär: 58R-blå-röd, 58L-tom, 57R-tom, 57L-Grön. Jag fattar inte??? Tror någon varit och pillat och kopplat förbi vakten... Har lagt ut bilder på mitt space, däribland en bild på säkringsdosans undersida. Alla tips och kommentarer mottages tacksamt. Måste ila på möte nu men skall jobba vidare imorgon på detta... adress till spacet: http://bosis1.spaces.live.com, skrolla ner på sidan, klicka på sista mappen: Ööövrigt.
//Anette
Tycker du gör det lite krångligt.Har du inte en färdig kontakt i bagaget som bara väntar på att man kopplar in en kontakt där?Helt enkelt att det är färdigdraget. Annars sätt sladden på den ensamma gröngula sladden på bromskontakten.Det att du har två sladdar på den andra stället,ser att det är streckat i schemat vilket betyder att det inte har någon funktion på vissa bilar,kanske på utländska Volvobilar. Schemat i Haynes är enligt min mening ett ihopkok från 240 serien och så har man gissat lite hur det kan tänkas vara på 740-in. har du en 90-a så titta på 89-ans schema. :)
Nu har jag skapat en bra how to (tycker jag själv i alla fall) och jag utgår ifrån att ju fler som kommer med synpunkter och idéer om den desto bättre blir den. Jag har lagt upp den på mitt space: http://bosis1.spaces.live.com

Bildserien ligger i en mapp som heter Öövrigt (för jag ville den skulle ligga sist av alla mapparna). Man klickar på första bilden och sedan kan man klicka på varje bild igen i bildspelet som öppnas och få upp en förstoring på aktuell bild.

Där finns fotografier på nästan allt. Jag har skrivit kommentarer under varje bild, och ibland även extra kommentarer efter hand lite nedanför bildtexterna.

Antingen kan vi låta allt ligga kvar där (vilket jag ändå tänker göra) eller så kan valfri frivillig eller moderatorn lägga upp en bildserie här på sidan någonstans. Jag ger er fria händer att göra som ni önskar.

//Anette
:D Dragkroken monterad, besiktad och godkänd. Jag har skapat min how to. Hörde av mig hit men ingen verkade intresserad av att få veta något så jag antar att alla antingen redan vet hur man monterar en dragkrok eller vill inte veta. Det finns en pdf på min hemsida + en serie bilder med vidhörande text för den som till äventyrs skulle vara intresserad. Feel free att kopiera så mycket ni vill. Känner mig lite stolt över att mitt montage fick beröm på bilbesiktningen. Fast de trodde det var sambon som satt dit draget förstås :(
Tråden avslutad sålunda

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]