NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
Hej!
Är det något man kan göra själv eller bör leja bort det?

Någon som har monterat backvarnare (orginal) och vet tidsaspekten?
Hur mycket kan man tänkas betala för det (vad är rimligt).

som jag ser det är det lacking av sensorer och hållare, montera ner bakre skärm, borra, sätta fast och ansluta till styrenhet och så denna till bilens system (sedan är det kanske någon programvara som skall till)
av Mocke
S40 MY 2006.

funderar på att göra det själv, men det är just borrningen man är lite osäker på, tänk om man slinter och förstör lacken,eller borrar för långt. (kanske man skall köpa en färdigborrad bakskärm och sedan lackera om den, när man endå skall lacka sensorerna.
hmm... finns det färdig-ritade håltagnings masker på baksidan av stötfångaren från fabrik? (eller får man med någon mall när man köper original?
av Mocke
Funderar på att köpa beg, men då är frågan om de är lackerade redan ,går det gå att lackera om (risken är då att man får ingen funktion om de redan varit lackerade, eller?).
som det ser ut behöver man en styrenhet, sensorer (och hållare för dessa) kablar.

en styrenhet går på ca 700 sensorer och kablar på ca 200 + hållare 200.+ en skyddsplast
Finns det något sätt att kontrollera om de fungerar? (kan man gå till en som har fungerande backvarnare, koppla lös de monterade och sedan testa om man får utslag på de man tänkte använda?)
av Mocke
måste ha svar hur det går att lacka om dem först.
(funktionen kan försvinna om det det finns för många lager, annars får jag försöka få tag på några olackade)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Som jag skrev i den andra tråden så ta mycket bilder och lägg upp här när ni är klara!

.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tror inte funktionen påverkas nämvärt om du har ett lager färg till. om du får en vattendroppe på en sensor så störs det inte. Däremot snö stör sensorerna direkt.

Annars är det väl inte svårare än att man tar bort färg med ett våtslippapper innan man lackar?
Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]