NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
50% är ju på NY bil. Men alltid bra att ta höjd så man vet att man har råd. Om inte annat så räcker ju pengarna till reparationer.....
av glitch
Jag hade utan tvekan köpt en V50 och inte en V40 av de alternativ du nämner. De kronorna som den kostar mer i inköp har du igen när du säljer.
En av de största anledningarna till att ha bil är att den gör livet lite enklare och med en kombi står du rustad även när sen ungarna vill transportera med sig kompisar, cyklar, sportutrustning och allt annat du kan tänka dig. Dessutom praktiskt om du ska transportera möbler, åka till Ikea osv. Du förstår nog vad jag menar. Även om man inte använder lastutrymmet fullt ut hela tiden så är det guld värd när man behöver det. Om inte annat för att man slipper lasttröskeln. Dessutom är kombi snyggare än sedan om du frågar mig ;-)
av Pasta
Jag hajar inte riktigt det där med att alla säger att man har igen det när man sedan säljer en kombi.

Om jag köper en s40 och får den 20.000 kr billigare så är det så klart att jag inte kan sälja den för det pris en v50 skulle vara värd men då behöver jag ju heller inte punga upp de pengarna när jag köpte den.. Eller menar ni att värdeminskningen är mindre på en v50 än en s40? Annars kan man ju lika gärna säga att varför köper du inte en Ferrari - den får du mer för när du säljer den än en v50 ;)

Sedan är det nog väldigt sant som Löfgren säger att om etanol skulle floppa ordentligt så blir det nog svårt att sälja en Flexifuel om några år..

Det är också sant som du säger, glitch - en kombi är ju aldrig fel. Men i nuläget så är 20.000:- hit och dit ganska mycket pengar för mig. Därför tror jag att en s40 kan passa bättre. Jag får en ganska välutrustad s40 -05:a som gått ca 8-10.000 mil för ca 100.000:-, tror jag. En motsvarande v50 verkar svår att hitta under 120-130.000:- och då är det oftast en ful färg på den också (blå) ;).

Edit: Nu hittade jag iofs några motsvarande v50 bara för det.. t.ex. den här som verkar rätt reko: http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_V ... ?ca=21&w=3 T.o.m. en 06a. Fan jag ser ingen direkt röd tråd i det här.. Tycker att priserna svänger hela tiden.
Finns det någon som kan säga på ett ungefär vad jag får för en v50/s40 för 100-110.000 kr? Vad bör jag värdera - miltal eller årtal osv?
Användarvisningsbild
av poseidon
Alltså mil eller årtal är svårt att värdera.

Om en bil gått som tjänstebil med 1 ägare å har kört 8000 mil på 3 år. Kanske mest långa resor.

Eller en bil som har 8000 mil är 3 år å bara gått massor av korta turer.

På pappret så ser ju de lika ut.

Köper man en bil som är 3-4 år så är det nog viktigast att den är servad enligt spec å inte gått för långt.
2 -3000 mil/år är väl rimligt.

Tycker det är viktigare att man får ett bra intryck av säljaren å att bilen är rätt skött å att det känns rätt. Sen är det inte så viktigt om den kostar 105 eller 99 tkr ju.

Eftersom det finns så många Flexfuel bilar så kan man ju vara ganska kritisk, sen så lär ju inte 2:a hands värdet vara sämre på dem bara för att etanolen skulle tas bort. De funkar ju å köra på bensin oxå. Hellre en 1.8F än en 1.8 tycker jag iaf. Då har man ju 2 alternativ.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
En grej bara innan du rusar iväg och köper en S40... då jag har ägt en själv så finns det en sak som kan ge en huvudvärk ganska ofta och det är bagageöppningen.
Eftersom du har barn... barnvagn? Så även om bagaget är helt okej storleksmässigt så är det svårt att få in något genom det lilla brevinkastet. Man har svurit en och annan gång då man försökt få in något lite kantigare i bilen som inte går att knöla in. Man får helt enkelt hyra ett släp eller ringa en vän eller fråga publiken om dom har vägarna förbi där man själv bor! :)

I övrigt så är det inte alls en dum bil! Den drar till och med midre bränsle än V50. Med de större motorerna vet jag inte, men mindre motorer verkar vara mer känsliga för den ökade vikten och luftmotståndet.
av Lövet
Pasta skrev:Jag hajar inte riktigt det där med att alla säger att man har igen det när man sedan säljer en kombi.

Om jag köper en s40 och får den 20.000 kr billigare så är det så klart att jag inte kan sälja den för det pris en v50 skulle vara värd men då behöver jag ju heller inte punga upp de pengarna när jag köpte den.. Eller menar ni att värdeminskningen är mindre på en v50 än en s40? Annars kan man ju lika gärna säga att varför köper du inte en Ferrari - den får du mer för när du säljer den än en v50 ;)
Helt rätt. Du har ju nästan enbart nytta av det "sämre" andrahandsvärdet på S40 eftersom du lägger ut mycket mindre pengar. Så länge man inte får tillbaka mer än 100% av skillnaden i nybilskostnad mellan kombi och sedan så har egentligen en kombi sämre andrahandsvärde (om man räknar in kapitalkostnaden). Inte många som tänker på det...

Köp en S40 om du får plats i den. Billigare och dessutom mycket lägre ljudnivå invändigt.
av Pasta
Jag har haft semester och inte hunnit lägga så mycket vikt vid bilköpet. Jag har dock varit runt och provkört en del. Av en händelse så satte jag mig i en Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline -06, vilken kändes förvånansvärt nice! Någon som vet för-/nack-delarna med Passaten VS V50:n förutom att Passaten kostar 1000 kronor mer att försäkra/år? Eftersom det här är ett volvoforum så antar jag att jag kommer bli överöst med fördelar för V50:n. Det är helt ok - bara det är korrekt fakta :)

För övrigt så tycker jag det är svårt att finna en bra V50 1,8 eller 2,0 (som det annars lutar åt).. Priset för max vara 120.000 och jag vill inte ha en blå bil.. Det finns sjukt många blå bilar i prisklassen 100-120.000..

De v50 jag har funnit har gått ca 12-14.000 mil och inte haft mer en basutrusning. Skulle det vara ett vettigt köp? Vidare så är jag ju väldigt musikintresserad. Ljudkvalitet är egentligen inte det absolut viktigaste - dock att jag kan koppla in min iPhone och lira mp3. Det verkar dock svårt på äldre modeller utan High Performance-stereo (?)..
av Lövet
Jag håller Passat för en bättre familjebil i nästan alla avseenden. Den är framförallt betydligt större både invändigt och i bagaget. Enda nackdelen med Passaten är att den har lite "simmigare" styrning och inte är lika rolig att köra.

V50 om du vill ha en bil som är kul att svänga med och köra aktivt. Passat i alla andra lägen.
av flink
Passaten är en fin bil... rycker den funkar fint i de flesta lägen. Dock är det nog bland dom tråkigaste bilar jag suttit i på länge... ocm du pratar om förra karossen. Nya är betydligt bättre. Vet inte vilket år den kom.. det kanske var kring -06 eller -07?

Sen har du lite specialfel på VAG bilar, så på den punkten är det nog samma som V50 nästan. :)

12 - 14.000 mil tyckte jag lät väldigt mycket för den prisklassen du tittar på. Du borde hitta betydligt fler bilar under 10.000 mil, om du inte gått upp till My06-07.

Att räkna värdeminskning är ett aber... då kan får du köpa en bil som redan tappat allt värde för att vara på den säkra sidan, men då får du även vad du betalar för. Annars tappar de flesta bilar ungefär lika mycket i värde procentuellt. Kolla istället på månadskostnaden exklusive värdeminskning så ser du den faktiska kostnaden som direkt påverkar din plånbok.
Sen kan du räkna med värdeminskningen och upptäcka att alla bilaffärer är en dålig affär! :)
av Lövet
-06 är nya Passaten
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]