- tis 14 jul 2009, 17:31
#303945
Bytte vindruta hos Bilia/Carglass i våras, och märkte i och med sommarens första hällregn för några dagar sedan att det rinner in vatten i bilen. Var (efter tre telefonsamtal och två dagar-det var visst lite svårt att hitta någon som kunde kolla vindrutor) hos Bilia i dag där firman vägg-i-vägg; Carglass, kollade med tryckluft och såpvatten och hittade ett ställe där det blåste igenom. Dom tätade på det stället. På min fråga om hur vi gör med mattorna (V70N, riktigt tjock ljuddämpning som sugit åt sig många liter) så tyckte verkstadschefen att jag skulle lägga tidningspapper på golvet och köra mycket med AC:n så skulle det torka.
Mina funderingar:
1. Räcker det med att täta "ovanpå" hålet i limningen, eller borde dom ha limmat om hela rutan?
2. Har man inte som rutin på verkstäder att kolla så att limningen är tät innan man lämnar ifrån sig bilen vid ett rutbyte? Dom verkade i och för sig inte särskilt förvånade över att jag hade detta problem, så det kanske händer ofta...
3. Jag är inte säker på att Carglass-killen kollade runt om hela rutan, så jag tänkte kolla själv med tryckluft och såpvatten, måste jag plocka bort täcklisterna eller kan man se något ändå tro?
4. Jag har mycket svårt att tro att mattorna och ljuddämparmaterialet skulle bli lika torrt som innan vattnet rann in (det stod fem cm vatten ovanför gummimattan på förarplatsen när det var som värst) av att jag kör AC:n och lägger på tidningar, dessutom tycker jag att det luktar lite om mattorna. Ska jag kräva att de byter mattorna helt (vilket var väldigt dyrt och otänkbart enligt verkstadschefen), eller kommer det att räcka med att de torkar mattorna (hur de nu ska göra det - med tidningspapper kanske?)? Finns det risk för mögel? I så fall är väl byte av mattorna självklart? Det känns inte som om detta borde vara mitt problem, utan något som Bilia borde lösa utan krångel, men så är det självklart inte.
5. Finns det någonstans man kan ta reda på vad Bilia har för policies i sådana här ärenden?
Mina funderingar:
1. Räcker det med att täta "ovanpå" hålet i limningen, eller borde dom ha limmat om hela rutan?
2. Har man inte som rutin på verkstäder att kolla så att limningen är tät innan man lämnar ifrån sig bilen vid ett rutbyte? Dom verkade i och för sig inte särskilt förvånade över att jag hade detta problem, så det kanske händer ofta...
3. Jag är inte säker på att Carglass-killen kollade runt om hela rutan, så jag tänkte kolla själv med tryckluft och såpvatten, måste jag plocka bort täcklisterna eller kan man se något ändå tro?
4. Jag har mycket svårt att tro att mattorna och ljuddämparmaterialet skulle bli lika torrt som innan vattnet rann in (det stod fem cm vatten ovanför gummimattan på förarplatsen när det var som värst) av att jag kör AC:n och lägger på tidningar, dessutom tycker jag att det luktar lite om mattorna. Ska jag kräva att de byter mattorna helt (vilket var väldigt dyrt och otänkbart enligt verkstadschefen), eller kommer det att räcka med att de torkar mattorna (hur de nu ska göra det - med tidningspapper kanske?)? Finns det risk för mögel? I så fall är väl byte av mattorna självklart? Det känns inte som om detta borde vara mitt problem, utan något som Bilia borde lösa utan krångel, men så är det självklart inte.
5. Finns det någonstans man kan ta reda på vad Bilia har för policies i sådana här ärenden?
Senast redigerad av 1 Grusväg, redigerad totalt 0 gånger.