NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pasta
Tack för alla sköna svar!

Jag har sovit på saken och nu när jag vet lite mer om alla kostnader så funderar jag på att välja en bil med lägre inköpspris. Gärna ganska nära 100.000-sträcket. V50 känns dock fortfarande mest aktuell - men då en äldre modell och som gått lite längre.

Det finns ju en hel del 1,8 Addition -05 för strax över 100.000 kr. Dock finner jag dåligt med info om servicekostnader för dessa. 2,4:or finns det ett gäng också..

En annan sak som man kanske bör ha i bakfickan redan i eftermiddag när jag skall runt bland bilhallarna är hur jag skall argumentera en prutning. Det pratas ju om att man kan få ner dom 10.000 kr om man inte har något i inbyte.. Stämmer det och hur skall jag motivera detta när bilförsäljaren skrattar åt mitt bud?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
En 1,8 (alltså utan F) har du 2000 mils intervall på oljebytena... allts kanske ett alternativ om du tänker på 2,0?!

Du behöver inte motivera så mycket.. provkör, titta på skicket och ge ett bud. Motivera möjligtvis med att du inte har något inbyte. Var kall och kom tillbaks om en vecka om han inte godtar budet eller möts någonstans där du känner dig nöjd. :)
Användarvisningsbild
av opA
poseidon skrev:2.0 skall du inte välja, det är en udda motor som sålts i ett fåtal exemplar.

Skall du välja en bensinare så är det 2.4 du skall ha.
2.4i
.. säger jag isåfall.. mer nöje än 2.4 :)
av Pasta
Igår var jag och kollade v50. En mycket trevlig bil! Betydligt rymligare än jag tänkt mig.
Av en händelse så råkade jag även snegla på en s40 och insåg att den nog är fullt tillräcklig. Trotts sedan så har den förhållandevis stort bagageutrymme. Gör man en sökning på blocket så finns där många s40 för under 100.000 kr och som gått under 10.000 mil. Får jag dessutom ner en sådan 10.000 så har jag helt plötsligt en bil för 90.000 kr eller en bil för 100-110.000 som gått färre mil alt. har roligare utrustning.
Jag upplever att s40 är ca 20.000 billigare än v50. Det trodde jag faktiskt inte.
Användarvisningsbild
av poseidon
S40 är en lite mindre bil i det avseendet att bagaget är mindre å att det är sämre takhöjd i baksätet - knappt för personer över 1.80.

Köper du den billigare får du antagligen sälja den billigare oxå....

Det är samma motorallternativ som för V50.
Användarvisningsbild
av poseidon
Skulle tippa på att du kan sälja den för lite under 75´kr om 3 år.
Men det är svårt att veta.

Tycker ändå att du skall hitta en med bättre utrustning, typ Momentum eller Business om det är en äldre bil.
av Lövet
För att inte bli besviken, räkna med att den tappar runt 50' på tre år.

Tänk på att i takt med att subventionerna på etanolbilar försvinner så minskar värdet på dem ordentligt.
Användarvisningsbild
av poseidon
Så mycket? Nä inte tappar den 16-17 om året. Men visst, kan ju vara bra att kalkylera att den gör det.

De 04:or som ligger på blocket finns ju för typ 75-80 nu.
av Lövet
Det är ju ingen exakt siffra men min känsla är att det ligger däromkring. Om inte annat är det väldigt bra att räkna med den typen av värdeminskning så att man vet att man har en viss marginal.

För mina egna kalkyler brukar jag räkna med 50% på tre år men så är jag ekonom också. Försiktighetsprinsipen du vet :wink:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]