...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
På sista 20 år har vi på jorden kommit så lång, vad det gäller bilindustri, datorer, och massa annat.
Varför kan man inte bygga någonting som heter automatisk av blandning. Det vad jag vill säga om man glömd eller inte hunnit blanda av skulle bilen blanda av automatiskt så fort den möter mötande, inte direkt så fort det möter utan på ett visst avstånd, så man slipper tvärbromsa om man blir total blind av någon idiot som inte hade hunnit blanda av och det skulle vara standart på alla bilar.

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
av anp
VS60 skrev:På sista 20 år har vi på jorden kommit så lång, vad det gäller bilindustri, datorer, och massa annat.
Varför kan man inte bygga någonting som heter automatisk av blandning. Det vad jag vill säga om man glömd eller inte hunnit blanda av skulle bilen blanda av automatiskt så fort den möter mötande, inte direkt så fort det möter utan på ett visst avstånd, så man slipper tvärbromsa om man blir total blind av någon idiot som inte hade hunnit blanda av och det skulle vara standart på alla bilar.

Har inte det funnits i åratal på gamla jänkare? Både vad gäller ljus och backspegel?
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:
VS60 skrev:På sista 20 år har vi på jorden kommit så lång, vad det gäller bilindustri, datorer, och massa annat.

Har inte det funnits i åratal på gamla jänkare? Både vad gäller ljus och backspegel?
Det fanns på 60-talet hos cadillac men försvann av någon anledning.

/Anders
av anp
Så det finns inte längre idag alltså?

En tanke kring det är, vad reglerade avbländningen?
Reagerade den direkt på ljuset, eller en viss ljusstyrka, och vad tyckte förarna om det?
av *pettson*
anp skrev:Så det finns inte längre idag alltså?

Reagerade den direkt på ljuset, eller en viss ljusstyrka, och vad tyckte förarna om det?
då uppstår ju det problemet jag pratade om.. vi kan lätt skapa nåt som bländar av på 300 meter?...
MEN har man då dålig mörkersyn så uppstår problemet att du då ska åka in blindo... eller för den delen om du har brytningsfel så kan det uppstå som att åka i ett dis...med en aura runt.. så även om vi alla bländar av lååångt innan så är inte problemet med ljuset vid möte avslutat..
Det finns en rekommendationsgräns om man ska hårddra det hela.. jag nämnde när plåten börjar reflektera.. och det finns ett avstånd satt redan idag.. ca 300 meter.. problemet är att en del ser 180 meter på halvljuset.. eftersom lyktorna är stora och ger bra flöde.. andra ser 45 meter för det är små.. tunna lyktöppningar.. den som ser 180 meter kommer ÄNDÅ att uppfattas som bländande av den som bara ser 45 meter, minst ljus uppfattar ALLTID mest ljus som tröttande, irriterande och eller bländande.... enda alternativet är att se till att använda en annan typ av ljus än den som är idag.. HID ljuset är intensivare men ändå inte lika tröttande för ögat då det liknar dagsljus (finns naturligtvis även olika hid idag.. vanligast är 4500,6000,8000 grader kelvin på ljuset, vill ha för mej att volvo använder 4500 grader.. mercedes använder iallafall 6000 grader (blåare ljus) och 8000 är en ren stylingsak egentligen..man ser extremt bra i vissa förhållanden och extremt dåligt i andra med det ljuset.... trots detta har man inte egentligen kommit nånstans vad gäller utforskandet av ljuskällor.
av anp
180 meter!?
Knappast nattetid...
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:Så det finns inte längre idag alltså?

Jag vet inte riktigt varför det försvann, det enklaste är väl att sätta en fotosensor som känner av ljusstyrka men nackdelen är ju att den då kan reagera på vägskyltar och dyl när egna ljuset reflekteras så det låter svårt att få att fungera bra i praktiken

Läste dock en artikel i Teknikens Värld för någon månad sedan där de påstod att när lagen ändra så bilarna får ha lysdioder även i lyktorna framåt så kommer även denna funktion att kunna komma att användas.

/Anders
av *pettson*
anp skrev:180 meter!?
Knappast nattetid...
du förstod inte att det var en fikitiv siffra för att verkligen visa skillnaden. För att framhålla det jag berättade?..Helt otroligt..

Lite förklaring om min tes om xenon tidigare...

Blått ljus har kort våglängd
(rött lång våglängd)
Blått ljus hög frekvens (rött ljus har låg frekvens)

Hög frekvens, kort våglängd(blått) är samma sak.
Låg frekvens , lång våglängd(rött) är samma sak.

Man brukar säga:
A.kortvågigt ljus om (blått-UV)
B.långvågigt ljus om (rött-IR).
Det blir lättare om man använder rätt terminologi.

Rött(långvågigt) ljus bryts inte lika lätt som blått(kortvågigt) och går därför lättare fram i fuktig luft, dimma, förorenengar i luften och genom glassytor.

Blått(kortvågigt) ljus bryts/reflekteras lättare och bromsas lättare upp under ovanstående ex.

Ögats känslighet är bäst i den orange/gul-gröna området, mitt i spektrun (mitt i regnbågens färger)

Slutsats : orange/gult-grönt ljus är bäst för ögat och går fram bra vid dålig sikt.

Detta kallas ergonomi och är känt sedan länge.

NU kommer vi till själva problemet...som ALLTID uppstår.. vi har nu så bra spektrum i vårt ljus att...javisst attan... det bländar...för med så bra spektrum på ljuset så upplever ALLA att ljuset är för starkt.. OAVSETT hur svag lampa vi nu tar så skär den i ögat i princip.. Och ju svagare lampa ju kortare ser vi i längd...vi ser det mesta egentligen på väldigt kort avstånd... då har man satsat på det blåare i spektrumet.. Det ger bra ljus är lätt att framställa och bländar INTE på samma sätt som den andra delen i spektrumet.. vi känner obehag av det koncentrerade ljuset därför att ögat inte ställer om sej fysiskt på samma sätt som i den andra delen av spektrumet. Men det lyser upp effektivt och med frekvenser kring dagsljus så behöver vi inte speciellt starka lampor för att lysa långt.. Den röda delen i spektrumet är kalas egentligen, men rött dödar tyvärr effektivt andra färger dessutom, och ibland är vi tvugna att se mera färger än nyanser på rött ..alternativt grått eller svart... Framförallt är det svårt att framställa en röd ljuskälla som är lätt att tillverka som går långt som heller inte dör av svart underlag..
av anp
*pettson* skrev:
anp skrev:180 meter!?
Knappast nattetid...
du förstod inte att det var en fikitiv siffra för att verkligen visa skillnaden. För att framhålla det jag berättade?..Helt otroligt..

*klipp*
Vara blanda in fiktiva siffror i diskussionen?
av perjak
Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.

Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)

Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.

Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.

Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]