Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torren
Enl instruktionsboken så är denna airbagen tillval och efter en titt i bilen så finns det ingen SRS logga på panelen framför passagerarstolen och inga dekaler i dess närhet som säger att det ska finnas. Hur pass säker kan man vara på detta ? Ska plocka in en barnstol om 2 månader och vill vara helt säker innan.
av baljbalj
Kolla in ovanför handskfacket (titta genom handskfacket) är det ett stort hålrum som rymmer typ ett mjölkpaket har du ingen frontalbag på passagerarsidan. Om du vill vara riktigt säker, vilket är bra.

Men som sagt står det inte instansat i panelen är också ett ganska säkert tecken på att det inte finns en bag. Det skulle vara om någon hempulare typ monterat en airbag som det finns bag men ingen markering i instrumentpanelen.

Kan även tipsa om en sån där gummiplugg dom säljer på Volvo som man stoppar in bakom handtaget (vilket gör det väldigt svårt för ett barn att öppna dörren) på min V70 finns nämligen inga barnspärr på framdörren och handtaget ligger bra till för att hålla i. Mitt barn kunde rycka i handtaget från ca 6 månaders ålder vilket var lite obehagligt ibland.
Användarvisningsbild
av Brainy
Sen så ska det även stå i registreringsbeviset om det finns krockkudde på passagerarsidan.

Volvo har alltid hävdat att krockkudden inte behövs på passagerarsidan då det inte finns något att slå sig på. Ska man komma så nära instrumentpanelen att man slår sig så är krocken så våldsam att man ändå inte har någon nytta av krockkudden -> krockkudden är bara till skada då man gör illa sig när den slår ut vid lägre krockvåld.

Så i en tillräckligt säker bil så är krockkudde på passagerarsidan mest ett spel för galleriet.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel