Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ida81
Hejsan !

Jag har en jättefin 240-88 med insprutningsmotorn. Men idag vägrade den starta :( Jag kollade tändningen men den fick gnista. Då gick jag och hämtade min super rephandbok och blev guidad till bräslepump mm. Jag tog bort bränsleslangen som går till spridarna och vred på, men det kom ingen bensin från den. Testade då tjuvkoppla mellan 2 säkringar 4 och 6 och då började ett surr + att det kom bensin från den bortkopplade slangen.Då tänkte jag att om jag skruvar dit slangen igen vrider på nyckeln samtidigt som jag har kopplat ihop detta borde den ju starta, men det gjorde den inte :(
Alltså borde pumpen fungera och ngt annat som jäklas, typ relä ?? Men jag fattar inte var detta relä sitter, enligt boken under ratten vid säkringarna typ, men där hittar jag bara en massa kopplingar ?

Tacksam för hjälp och tankar om vilka fel det kan vara. Foto är också till hjälp :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Troligen relät som gett upp eller så är det hängsäkringen i motorrummet som erjat, vanliga fel.
Relät sitter vid bränsleboxen bakom panelen på höger sida (i A-stolpens nedre del) och säkringen finns på "reläskenan" strax bakom batteriet.
av Ida81
Hittade reläet på höger sida under själva tygmattan under hadsfacket. Nu blir det mekonomen och hoppas på det bästa :) Annars skall jag kika på den dära hängsäkringen du pratar om, tack för hjälp !
Användarvisningsbild
av marasp
Hängsäkringen har väl med tändningen att göra och inte bränsle :?:
Men det var säkringen som felade på min 240-88.
av Ida81
Inge roligt :( Bytte reläet till bränslepumpen, men ingen start av bilen !! Då jag kopplar ihop säkring 4 och 6 så hör jag ju ett tjut bakifrån som om det vore bränslepumpen som startade.
Har även testat ha dessa 2 ihopkopplade vid provstart utan att den startar. Den ger gnista på då jag vrider tändning så ngt bränslefel måste det ju vara :(

Ingen kunnig där ute som kan vägleda mig ytterligare, känns dyrt att lämna in på verkstad !! Bytte även båda säkringarna trots de var hela bara för att dubbelkolla.
Senast redigerad av 1 Ida81, redigerad totalt 0 gånger.
av Ida81
Tog isär bensinslangen till insprutningen igen eftersom jag bytte bensinspumpreläet. Ingen bensin kom från slangen då jag försökte starta bilen. Men seriekopplar jag säkring 4 och 6 (bensinpumpen) så startar pumpen och det kommer bensin. Var kan kruxet vara ?
Användarvisningsbild
av marasp
Om reläet är helt så kan det vara
kontkakt problem.
dålig jordkontakt för reläet :idea:
+ sladden till reläet från säkringsdosan :idea:

mät så att du har + och minus i relä sockeln :idea:

det är mina tips kanske finns bättre...
av Ida81
Det var en hängsäkring (flatstiftsäkring) vid batteriet som hade ärjat sönder , tack för tipset den som skrev det :) Men hela säkringshållarn va kass, går det köpa nya sånna ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ida81 skrev:Det var en hängsäkring (flatstiftsäkring) vid batteriet som hade ärjat sönder , tack för tipset den som skrev det :) Men hela säkringshållarn va kass, går det köpa nya sånna ?
Det går bra att köpa en eftermarknadshållare på t ex Mekonomen eller liknande.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]