- sön 12 jul 2009, 13:18
Fler myter att avliva: Min 2.5FT startade utmärkt i vintras, -18 var det som kallast och inga problem. Bilen har startat utmärkt nu i sommar också.
Jag antar att du är lika kritisk till att sockerrör odlas som används till godis? Kakor och kaffebröd. Lika kritisk till odling av druvor för vinframställning, osv, när man lika gärna kunnat odla mat på dessa fält.
Varken Etanol eller något annat förnyelsebart bränsle kan ensamt ersätta oljan. Det är aldrig någon som påstått detta. Men alla alternativ är en viktig pusselbit. Ska man därför klamra sig fast vid fosila drivmedel? Självklara valet vär då en ovanlig törstig diesel - D5? Mycket märlig logik.
Lilja skrev:Vill blanda mig i denna diskussionen med etanol då jag är riktigt trött på alla som förespråkar ett sånt skämt till bränsle.Du har gått på bensinbolagens vanligaste propaganda. Etanol är energisnålt att framställa, restprodukter från sockerrören används som energikälla - inte fossila bränslen. Regnskogsskövlingen är en annan myt - det mesta sockerröret till etanolen framställs i södra Brasilien, långt från regnskogarna. Lika vansinnigt som att påstå att skånes bönder hotar norrlands skogar i vårt land. Scania har komit långt vad gäller etanoldrivna lastbilar och bussar, så tunga transporter sker redan idag på etanoldrivna fordon. Men saker ändar sig inte över en natt.
Tro dock nu inte att jag inte är påläst eller att jag skriver innan jag tänker, för så är inte fallet.
Jag vet mycket väl att etanol är miljövänligt i sig. Det släpper inte ut mer koldioxid än vad själva växten man gör det av har sugit upp från luften under dens livstid.
However. Man hugger ner skogar för att framställa etanol, skogar som i sin tur ABSORBERAR koldioxid. Man hugger ner majs och sockerrör för att framställa etanol, grödor som går att äta. Detta utan ens en tanke på att den största delen av världens befolkning svälter.
Sen är det också så att det är fullständigt omöjligt att tillverka tillräckligt mycket etanol för att alla bilar ska kunna drivas av det. Som en annan trådskapare sa så skulle man hugga ner all skog i hela sverige och odla grödor att göra etanol på på varenda odlingsbar yta i hela sverige skulle det inte på långa vägar täcka vårt egets lands bränslekostnad.
Detta gör i sin tur att transporter av etanol aldrig kommer kunna drivas på etanol, dvs lastbilar och tankfartyg som många av er tydligen vill. Etanolen måste nämligen forslas med fordon då det inte går att köra etanol genom pipelines som det gör med olja.
Sen ska vi inte tala om problem med att etanolbilar inte startar vid kallt väder, att dom inte funkar vid för varmt väder heller. Att dom är fruktansvärt ineffektiva och har väldigt låg verkningsgrad.
Slutsats. Man kan inte räkna ett bränsle till hur miljövänligt det är när det förbränns i en motor. Du måste se hela bilden av det. Etanol är INTE något miljöbränsle. Det är definivt inte diesel eller bensin heller. Just nu finns det inga miljöbränsel som går att tanka.
Ni får helt enkelt vänta om ni ska vara miljövänliga tills det går att framställa vätgas på ett ekonomiskt hållbart sätt utan att blanda in fossila bränslen.
För mig är valet självklart på min nya XC70, D5 automat.
Fler myter att avliva: Min 2.5FT startade utmärkt i vintras, -18 var det som kallast och inga problem. Bilen har startat utmärkt nu i sommar också.
Jag antar att du är lika kritisk till att sockerrör odlas som används till godis? Kakor och kaffebröd. Lika kritisk till odling av druvor för vinframställning, osv, när man lika gärna kunnat odla mat på dessa fält.
Varken Etanol eller något annat förnyelsebart bränsle kan ensamt ersätta oljan. Det är aldrig någon som påstått detta. Men alla alternativ är en viktig pusselbit. Ska man därför klamra sig fast vid fosila drivmedel? Självklara valet vär då en ovanlig törstig diesel - D5? Mycket märlig logik.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14