NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Ca 5-6000:- kostar det att koppla ur passagerar airbagen på en V50.
Detta beror framförallt på att man måste byta bältet på samma gång.
Det går inte att eftermontera nyckelavstängning.
Ja, nu kan jag inte riktigt hålla med om att 5000 skulle vara billigt... framförallt inte för en barnfamilj. Hade jag vetat det så kanske jag inte hade vart så himla dumsnål och spara in på 500,-. :) Men det är ju alltid lätt att säga så här i efterhand.

Vad går inte? Det går ju att montera i fabriken, så varför inte utanför fabriken? Har svårt att se problematiken. Om Volvo inte vill och att det blir för dyrt är en sak....
Användarvisningsbild
av gooose
_lucifer_ skrev:Ja, nu kan jag inte riktigt hålla med om att 5000 skulle vara billigt... framförallt inte för en barnfamilj. Hade jag vetat det så kanske jag inte hade vart så himla dumsnål och spara in på 500,-. :) Men det är ju alltid lätt att säga så här i efterhand.

Vad går inte? Det går ju att montera i fabriken, så varför inte utanför fabriken? Har svårt att se problematiken. Om Volvo inte vill och att det blir för dyrt är en sak....

Det går ej utanför Fabriken att montera detta då "Carconfig" måste ändras och detta är ej i dagsläget möjligt att göra Volvo handelns verkstäder

//Goose
av LasseRe
psykomet!
Det finns gott om V50, som har nyckelavstängning av airbagen på passagerarsidan. Leta efter en sån, snarare än att räkna bort hela bilmodellen.
gooose skrev:
_lucifer_ skrev:Ja, nu kan jag inte riktigt hålla med om att 5000 skulle vara billigt... framförallt inte för en barnfamilj. Hade jag vetat det så kanske jag inte hade vart så himla dumsnål och spara in på 500,-. :) Men det är ju alltid lätt att säga så här i efterhand.

Det går ej utanför Fabriken att montera detta då "Carconfig" måste ändras och detta är ej i dagsläget möjligt att göra Volvo handelns verkstäder

//Goose
Så det du säger är att det går, men Volvos verkstäder har varken rätt verktyg eller tillgång till mjukvara för en sådan uppgradering. ;)
Ingenting är omöjligt, som Gunde skulle säga!
av Pippolei
Ska snart bli farsa och upptäckte till min förvåning att min V50 INTE har nyckelavstängning på krockkudden.

Är det någon som nyligen kollat med Volvo vad de tar för att stänga av den manuellt?
Är det verkligen 5000:- det handlar om?
Upddatering:

Ringde Volvo och de tog 4500:- för urkoppling av airbagen på passagerarsidan eftersom bältet var tvunget till att bytas (varför vet jag inte).

Om jag nu ska köra runt med bilbarnstolen där bak så undrar jag varför volvo inte vill att man ska ha personer under 140cm i passagerarsätet om airbagen är igång???

Sitter ett barn på en bilkudde, framåtvänd så förstår jag inte vad airbagen skulle kunna göra för skada.
Kan man verkligen lita på att avstäning av airbag med nyckel funkar till 100%?. Jag personligen skulle nog aldrig sätta en bakåtvänd bilbarnstol om det finns en airbag där (även om den är avstängd). det kanske funkar till 99.9% men risken finns alltid o den skulle jag personligen aldrig o ta. Ska man ha barn där så bör man väl alltid tabort airbagen?

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]