NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Pasta skrev:Men jag har läst på en del och just nu lutar det väldigt mycket åt en V50 1,6D.
Jag har bara snabbläst lite här nu och du säger att du vill ha en "rolig bil".

Då måste jag tillägga att en 1.6D är INTE det minsta rolig bil att köra.. den känns alldeles för klen och är inte det minsta rolig att köra. Det enda den bilen med den motorn vill är att komma från A till B utan minsta acceleration.

Om jag var du skulle jag hellre sikta in mig på en 2.0D isåfall :)
av JE Jr
Det finns ju något fler V50 1.8F på blocket än 1.6D (338) vs (27) så det går nog att hitta en bättre/billigare 1.8F, eller lättare att hitta en med rätt färg/utrustning om du har några preferenser. Sen som sagt, det är inte bara inköpspriset, kolla på servicekostnader, driftskostnader osv också och räkna in det. Sen skulle jag absolut helst vilja ha en bil med lägst High-Performance stereon eftersom jag tycker ljudet är viktigt, men det är mer en personlig reflektion, du kanske har något annat "måste"?
av Pasta
De bilar jag har kört mest och är de jag egentligen kan jämföra med är en gammal volvo 740 2,0, en skoda fabia 1,2 och en polo 1,2. Med andra ord så kommer jag inte vara så jättekräsen när det gäller acceleration (även om det så klart är roligt ju bättre den är).
Det jag menar med kul är väl också lite känslan man har i bilen - interiör och övrig utrustning samt lite utseendet på bilen. Jag tror därför att en 1,6d eller en 1,8f kommer duga bra för mig. Att jag just har spanat in 1,6d är för att den drar så lite. Någon sa också att han tyckte 1,6d känns piggare än en 1,8f - något jag inte fått chansen att jämföra själv ännu. Enligt Volvo själva så skall en 1,8f dra 0,74 och 1,6d dra 0,45. Det är ganska stor skillnad. Just nu är väl dieseln billigare än bensinen också..

Räknar jag på försäkringen på Länsförsäkringars websida så hamnar de båda modellerna väldigt nära varandra - det skiljer en knapp hundring (till dieseln fördel).

När det gäller servicekostnader så verkar väl flexifuel-bilarna behöva service tätare..(?) men jag är lite dåligt påläst om det faktiskt..

Men som JE jr säger så tror jag det är enklare att hitta en 1,8f som passar mig - utrustningsmässigt, rätt färg osv. Dom verkar ju vara lite billigare i inköpspris vilket ju också påverkar så klart..

Ja, jag velar lite fortfarande men det skall bli intressant att provköra i morgon då jag skall göra ett nytt försök att besöka några bilhallar.
av Pasta
Nu har jag kollat upp servicekostanderna lite mer och det verkar verkligen vara så att både diesel- och flexifule-bilarna har en större servicekostnad än bensinbilarna. Helt plötsligt känns en "vanlig" 2,0 mer aktuell. Den drar precis lika lite som en 1,8F (0,74). Servicepriserna var betydligt mer kostsamma än vad jag trott. När jag kollade försäkringskostanden så skiljer det heller inte mycket - Ca en 100-lapp vilket inte är mycket i sammanhanget när man kan tjäna tusenlappar på servicekostnaderna.
av Pasta
Förtydligande:

Jag har alltså inte hittat någon bra info om servicekostnader för en 2,0 bensin. Dock hittat en hel del om att diesel och flexifule har höga kostnader. Om någon har information om servicekostnader för 2,0 så vore jag glad (det är ju flera timmar till jag får redan på det hos bilhandlaren ;). De har ju iaf inga dyra partikelfilter att byta..
Användarvisningsbild
av poseidon
2.0 skall du inte välja, det är en udda motor som sålts i ett fåtal exemplar.

Skall du välja en bensinare så är det 2.4 du skall ha.

Vid 8000 mil så byts inget partikelfilter på dieseln ( iaf inte efter årsmodell -07)
av dali
#27 skrev:Som sagt kolla service priserna innan.

Vet ej sanningen i den här länken.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sd=a&hilit
Läs hela tråden: "Det finns ett häfte med alla serviceprotokoll som lathund för att se vad som ska göras på olika servisar. Det är ett fel i det, rutan för luftfilterbyte har hoppat upp ett par rader till partikelfiltret på 6000-servicen på S40/V50 Diesel."

Det var alltså inget partikelfilterbyte vid 6.000 mil. Kolla med närmaste Volvoverkstad för exakta priser och ev intervall för partikelfilterbyte på dieslarna, det kan skilja mellan årsmodeller.
av flink
Med din bilbakgrund så tror jag att både 1,8F och 1,6D blir en riktigt rolig bil. Ingen tvekan om den saken... Det finns en del yngre förmågor som kanske är mer van att drälla runt i BMW M3 och liknande och då förstår jag om dom tycker en 1,8F känns seg. ;)

Det värsta med 1,8F är alla oljebyten (1000 mil eller 1g/år). Kör man max 1000 mil/år så spelar det ingen roll vilken bil man har dock, alla skall byta olja 1 gång om året. Och byter man olja och oljefilter själv så spar man in en del pengar. Jobbet tar inte så lång tid men kan vara lite bökigt om man inte har någon stans att göra det.

En annan anledning till att leta en bil med High Performance-stereon är om du vill spela mp3-skivor eller kanske göra någon uppgradering i framtiden. Med budgetstereon är du helt låst om du inte vill börja hosta upp 10-tusenlappar eller mer.

Tänk även på att S40n drar lite mer än C30 och V50 drar nästan 1dl mer än S40n.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]