Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
VolvoB20 skrev:
najk skrev:Jag tror 2,4D passar bäst. Snål men ändå mycket kraft. D5 ser jag ingen anledning alls till att köpa, vill man ha extra kraft köper man ju isåfall Polestar uppdateringen i höst som ger ca 15% mer hästar dvs ca 200.
Eller BSR så får man 240-250 hk.
Nej, man får 220hk med BSR chip.
av riha
Naikon skrev:Hej där alla. Är nyregistrerad här på forumet och vill gärna ha råd om vilken bil min nästa ska bli :)
Vi är familj på 3 personer och åker ofta runt på resor runt om i Sverige (även världen!), ibland med husvagn - dock alltid fullastad ;) Jag vill att bilen ska vara ganska stark och kvick, men ändå vara relativt snål.
Har kollat på 2.4D, D5 och 2.5FT, men vilken passar mig bäst? Stark men ändå inte dra jättemycket bränsle... Budget runt omkring max 300.000

Någon som vill ge mig råd? Köper bil ganska sällan, och har kvar samma bil ett bra tag :)

Jag skule direkt råda dig till att köpa dieslarna då de blir billigast i drift iaf så fort du hänger på ett släp.
De har bättre vrid också vilket är önskvärt i de fallen.

Själv kör jag D5, detta är min andra bil med 185 hk D5 och jag kommer fortsätta köra diesel efter denna också.
(du får ju med mototrvärmare gratis med dieslarna, bara att lägga till tidsstyrning för någon tusing, oslagbart vintertid och rätt mycket dyrare om man inte har diesel).
av XCThord
StringerBell skrev:Med kampanjen på 2.4D är det slöseri med hjärnkraft att tänka vidare...
Instämmer!

Grymt bra rabatt för en helt ny motor och med bra utrustningspaket!
Användarvisningsbild
av Guligan
Naikon skrev:Hej där alla. Är nyregistrerad här på forumet och vill gärna ha råd om vilken bil min nästa ska bli :)
Vi är familj på 3 personer och åker ofta runt på resor runt om i Sverige (även världen!), ibland med husvagn - dock alltid fullastad ;) Jag vill att bilen ska vara ganska stark och kvick, men ändå vara relativt snål.
Har kollat på 2.4D, D5 och 2.5FT, men vilken passar mig bäst? Stark men ändå inte dra jättemycket bränsle... Budget runt omkring max 300.000

Någon som vill ge mig råd? Köper bil ganska sällan, och har kvar samma bil ett bra tag :)
Låter som din "önskelista" stämmer riktigt väl överens med 2,4D Business Momentum. Någon hade ju redan länkat till Volvotorgets sida, kör du en del med släp så är diesel ett bra val.
av berus
hej lite tips jag bytte min 06 v70r mot en xc70 awd 3,2 med alla paket motorvärmare ,taklucka,4c .mm. Jag är van vid vid lite drag i motorerna men diseln låter mkt aut standard vid bensin motorval,Xc 70n är ju ingen raicing maskin men det räcker långt o går silkes lent samt ekonmi 1 sevice 3000,mil.3,2 Disel vart 2000,mil har kört 1500 mil nu o man kan köra på 8,2 landsväg .Så testa 3,2 det finns några show room bilar grymt utrustade till mycket bra priser!! Med få mil !! Lycka till.
av berus
berus skrev:hej lite tips jag bytte min 06 v70r mot en xc70 awd 3,2 med alla paket motorvärmare ,taklucka,4c .mm. Jag är van vid vid lite drag i motorerna men diseln låter mkt aut standard vid bensin motorval,Xc 70n är ju ingen raicing maskin men det räcker långt o går silkes lent samt ekonmi 1 sevice 3000,mil.3,2 Disel vart 2000,mil har kört 1500 mil nu o man kan köra på 8,2 landsväg .Så testa 3,2 det finns några show room bilar grymt utrustade till mycket bra priser 350000 med nästan allt oc ett mycket bättre andra hands värde tänka om??!! Med få mil !! Lycka till.
Män kör v8 pojkar kör tubo
av JHg
berus skrev:hej lite tips jag bytte min 06 v70r mot en xc70 awd 3,2 med alla paket motorvärmare ,taklucka,4c .mm. Jag är van vid vid lite drag i motorerna men diseln låter mkt aut standard vid bensin motorval,Xc 70n är ju ingen raicing maskin men det räcker långt o går silkes lent samt ekonmi 1 sevice 3000,mil.3,2 Disel vart 2000,mil har kört 1500 mil nu o man kan köra på 8,2 landsväg .Så testa 3,2 det finns några show room bilar grymt utrustade till mycket bra priser!! Med få mil !! Lycka till.
Vad jag har förstått så skall diselarna i MY10 skall servas var 3000:e mil. Men eftersom jag fortfarande väntar på min bil så kan jag inte bekräfta det till 100%.
av Amli
JHg skrev: Vad jag har förstått så skall diselarna i MY10 skall servas var 3000:e mil. Men eftersom jag fortfarande väntar på min bil så kan jag inte bekräfta det till 100%.
Jo, det stämmer. 3000 mil eller varje år. Det som infaller först.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
viktore skrev:
VolvoB20 skrev:
najk skrev:Jag tror 2,4D passar bäst. Snål men ändå mycket kraft. D5 ser jag ingen anledning alls till att köpa, vill man ha extra kraft köper man ju isåfall Polestar uppdateringen i höst som ger ca 15% mer hästar dvs ca 200.
Eller BSR så får man 240-250 hk.
Nej, man får 220hk med BSR chip.
Beror väl på vilken 2,4D man tittar, 2,4D 175 hk singelsnurra landar väl på 220 medans 2,4D 163 hk dubbelturbo landar på minst 240 hk.

Eller har 175 hkn fått dubbelsnurra också nu?

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]