- mån 13 jul 2009, 12:43
#303548
Jag har haft ett par 9-5or själv (samt 9-3 som har samma motor), jobbar som bilhandlare och har sålt, värderat och bytt in otaliga 9-5or. Dessutom är svärfar saabmek sedan drygt 40 år så man får ju höra ett och annat den vägen också. Här är mina erfarenheter:
Årsmodell 1998-2003 har problem med vevhusventilationen med oljeförbrukning som följd. Detta gör att kamkedja & turbo slits ut i förtid, ibland redan innan 10.000 mil. Är inte kedja och turbo bytt på en bil som har gått 15.000-20.000 mil är det lika bra att ta med ett byte i budgeten. Turbobyte kostar ca 14.000 kr på märkesverkstad, kamkedja ungefär lika mycket. En fullservad -00a som jag hade fick sin tredje turbo och andra motor vid 9.800 mil, trots perfekt skött service. Gick iofs på försäkringen men inget kul i alla fall.
Växellådan är känslig, kolla så att det inte "smäller till" när du läger i backen snabbt utan att ha haft i någon annan växel precis innan. Detta felet börjar som detta missljud och slutar med att man inte får i backen alls.
Stötdämparna bak håller inte så länge (typ 10.000 mil) och bussningarna i bakvagnen kan glappa. Annars rätt få fel som besiktningen slår ner på.
Vanligaste rostställena är skärmkanter bak, tanklucka och bagagelucka.
Färddatorpixlarna är "alltid" sönder. Ca 2500 kr att byta på Saabverkstad.
9-5an är en prisvärd och bekväm bil, ofta med bra utrustning och dessutom rätt pigga motorer. Köper man fel exemplar kan det dock bli mycket dyrt.
Jag skulle personligen köpa en 2004 eller nyare, risken för dyrbara haverier är mycket stor på de äldre bilarna.
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Premium Touring -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77