Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Kanske bäst att tillägga -så ingen tror jag försvarar Volvo- att jag också tycker den skulle varit standard på en Volvo.

Det var jämförelsen med Audi jag angrep! :wink:
XCThord skrev:Till exempel?

Jag menar inte alls att "bråka" med dig, men ibland känns det lite löjligt då man försvarar att Volvo har nyckelavstängning som tillval bara för att det "kan gå sönder". Då borde väl inte stereo, farthållare, AC etc etc vara standard? :)

Men sen håller jag helt och hållet med dig om att Volvo är generösa med sina utrustningspaket. :-)-)
T.ex skulle jag gärna velat ha fler klädselalternativ - rött skinn i fler modeller, toscana tan mm mm!

Jag är inte heller ute efter att bråka. Men vi snackar 500kr i tillval. På en bil som kostar 300 000+ så känns det verkligen inte som ett för dyrt tillval. Det handlar ju om valfrihet! Volvo kan inte gå och erbjuda kunden alla tillval gratis direkt. När dom dessutom redan är VÄLDIGT generösa med annan utrustning.

Driver Support paketet är en grej. Det säljs till "självkostnadspris" (14900kr) - dvs att Volvo inte tjänar en enda krona på det tillvalet. Ska du ha det på en MB E-klass måste du pynta närmre 60 000! (ett paket).
av riha
Detta är svar från Volvo återförsäljare när jag frågade vad det skulle kosta att koppla bort Airbag då jag, denna gången, inte valde till nyckelavstängning till min XC70 (hade det i V70:n, men använde inte det en enda gång.

"Bortkoppling SRS (airbagen) HF kostar 4217kr om du inte har PACOS (nyckelavstängning)"

Så, de där 500kr är väl investerade pengar i vilket fall som, oavsett om det anses vara en onödig kostand för något som kanske kulle ingått gratis.
Det tillbehöret är säkert ingen konstighet att få gratis av säljaren i samband med nyköp av bil ändå.

I vilket fall som så kommer vi inte att monera någa bakåtvända bilbarnstolar fram i XC70:n så jag bryr mig inte att jag inte valde till det.
Barnen sitter bäst där bak, då stör de föraren mindre och måste man ta itu med något som de behöver hjälp med så måste man stanna för att fixa det istället för att ge dem uppmärksahet medans man kör.

Det enda som är synd är att det är rätt bökigt för en 5:e person att komma åt och sitta på mittenplatsen om man hat två stolar bak på yttre platserna (dethar vi då båda våra bilbarnstolar har ISOFIX fäste för att sätta fast dem).
av najk
Det känns ju som om alternativet är 4217kr mot 500kr gör att tillbehöret blir klart motiverbart. Jag köper även argumenten att det kanske är bra att det är ett tillval, så att alla som inte behöver det slipper betala för det.
500kr tyckte jag det var värt iallafall.
Användarvisningsbild
av Guligan
Om vi nu pratar V70 som kommer vara en attraktiv familjebil - vare sig ny eller beg - så är det naturligtvis väldigt smart att betala de 500 kr extra. En bil utan nyckelavstängning kommer vara betydligt mer svårsåld, och får förmodligen därför lägre andrahandsvärde.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]