Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
#303109
Hej där alla. Är nyregistrerad här på forumet och vill gärna ha råd om vilken bil min nästa ska bli :)
Vi är familj på 3 personer och åker ofta runt på resor runt om i Sverige (även världen!), ibland med husvagn - dock alltid fullastad ;) Jag vill att bilen ska vara ganska stark och kvick, men ändå vara relativt snål.
Har kollat på 2.4D, D5 och 2.5FT, men vilken passar mig bäst? Stark men ändå inte dra jättemycket bränsle... Budget runt omkring max 300.000

Någon som vill ge mig råd? Köper bil ganska sällan, och har kvar samma bil ett bra tag :)
av JHg
#303112
Mycket bil för pengarna... (just nu)

http://volvotorget.se/v70/24d/

Perfekt dragbil!
av Naikon
#303116
Ser intressant ut! Ganska billigt också... tror jag :P

Nu är det så att jag skulle vilja ha med Driver Alert Control, men det går väl inte att modifiera bilen?
av JHg
#303117
Jag har beställt en sådan med allt... (nästan)
Det gick att lägga till precis vad man ville.
Användarvisningsbild
av kave
#303170
Naikon skrev:Hej där alla. Är nyregistrerad här på forumet och vill gärna ha råd om vilken bil min nästa ska bli :)
Vi är familj på 3 personer och åker ofta runt på resor runt om i Sverige (även världen!), ibland med husvagn - dock alltid fullastad ;) Jag vill att bilen ska vara ganska stark och kvick, men ändå vara relativt snål.
Har kollat på 2.4D, D5 och 2.5FT, men vilken passar mig bäst? Stark men ändå inte dra jättemycket bränsle... Budget runt omkring max 300.000

Någon som vill ge mig råd? Köper bil ganska sällan, och har kvar samma bil ett bra tag :)
Hur mycket kör du per år? Kör du mer än 2500 mil per år kan det vara värt att stå ut med diesel för att det blir lite billigare. Provkör så du vet om du kan tänka dig diesel. Skippa onödiga utr paket och välj bara den utr du vill ha är mitt tips. Nivåreglering och eller awd är inte fel om du drar tungt. Driver alert o annat junk är bara störande i längden om man kör mycket.
Gäller det privat bil är det mycket tveksamt om det lönar sig med diesel.
Ska du komma billigast undan är det lagerbil som gäller o inte bybeställning om du nu måste ha en helt ny bil.
av najk
#303185
Jag tror 2,4D passar bäst. Snål men ändå mycket kraft. D5 ser jag ingen anledning alls till att köpa, vill man ha extra kraft köper man ju isåfall Polestar uppdateringen i höst som ger ca 15% mer hästar dvs ca 200.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#303196
najk skrev:Jag tror 2,4D passar bäst. Snål men ändå mycket kraft. D5 ser jag ingen anledning alls till att köpa, vill man ha extra kraft köper man ju isåfall Polestar uppdateringen i höst som ger ca 15% mer hästar dvs ca 200.
Eller BSR så får man 240-250 hk.
av najk
#303199
VolvoB20 skrev:
najk skrev:Jag tror 2,4D passar bäst. Snål men ändå mycket kraft. D5 ser jag ingen anledning alls till att köpa, vill man ha extra kraft köper man ju isåfall Polestar uppdateringen i höst som ger ca 15% mer hästar dvs ca 200.
Eller BSR så får man 240-250 hk.

Ännu bättre...
Finns det att beställa eller är det en uppskattning att det kommer bli så många hästar?
av MattiasD
#303234
Själv kör jag 2.5FT och är väldigt nöjd. Körde halmstad->norrköping på 0.9 l /mil på E85 häromdagen vilket ger en mycket bra bränsleekonomi. Dessutom "miljövänligt" (köra bil är aldrig miljövänligt). Nya modellerna från 2010 är dessutom något snålare och effektstarkare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#303325
Med kampanjen på 2.4D är det slöseri med hjärnkraft att tänka vidare...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]