Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wajjpen
Nån som vet vad ett kamremsbyte kostar på volvo inkl alla delar?
Förslag att låta nån annan än volvo sköta bytet?
av Kennyg
Varför inte göra det själv? Det går ganska fort, är enkelt och billigt. Tar inte mer än en timme. Bara man är noggrann och inte slarvar.
av wajjpen
Hört att det är lite trixigt på just 960 o senare modellerna.....
av Addekarlsson
Beror ju lite på vad du har för motor. Finns ju flera olika motortyper på 960. Så uppge det, så kanske vi kan hjäla dig svara lättare på den frågan. :D

Mvh/ Adde
av wajjpen
Det är en vanlig 2,5 liters 170 hkr. Har inte beteckningen i huvudet.
av Perra N
Priset på Volvo vet jag inte, men jag tar ca 3500:- för allt mtrl + jobbet.
Då byter jag rem, spännare, löphjul, stödbricka och vattenpump.
Att inte byta pumpen anser jag vara dumt, eftersom den drivs av remmen, och skulle den börja läcka efter en månad, är det samma jobb igen.
av evozz
Perra N skrev:Priset på Volvo vet jag inte, men jag tar ca 3500:- för allt mtrl + jobbet.
Då byter jag rem, spännare, löphjul, stödbricka och vattenpump.
Att inte byta pumpen anser jag vara dumt, eftersom den drivs av remmen, och skulle den börja läcka efter en månad, är det samma jobb igen.
byta vattenpump är onödigt. Dessa pumpar verkar vara "evighetsmaskiner". Frågade på Volvo när jag skulle byta min kamrem om pumpbyte var nödvändigt, & enligt dom räcker det med lite olja i hålet på ovansidan av pumpen. Frågade även om dom sålt många pumpar, & de hade bara sålt 1 sen Volvo började med dessa pumpar på vitblockarna.
av Perra N
Kan bero på att de kostar mer än dubbelt så mycket än vad de gör på Meca, Mekonomen osv.
Har bilen gått till det andra kamremsbytet, byter iaf jag pumpen till mina kunder.
av evozz
Perra N skrev:Kan bero på att de kostar mer än dubbelt så mycket än vad de gör på Meca, Mekonomen osv.
Har bilen gått till det andra kamremsbytet, byter iaf jag pumpen till mina kunder.
Det tvivlar jag starkt på att det kostar dubbelt så mycket..

Rätt billig var du iaf, då alla grejer kostar 2900:- på mekonomen & ett byte inte tar mer än 1 timme.
av Knorren
Hejsan, har haft min 960 ´95 inne idag på Bilia för just byte av kamrem, spännare mm.. Men utan att byta vattenpump.....

Det gick på 2130:- ink. moms
Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]

Precis samma med min. Har aldrig sett den öve[…]