Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kongo76
244 GL, -89; B230F; Jettronic o styrservo; >26000 mil, varav de 100 senaste i min ägo.

Köpte bilen, testade den på motorväg, den gick då i minst 140 km/h. Motortvättade den. På semestern märkte jag att han var knepig när man backade och la i ettan, fick några motorstopp, men tänkte inte så mycket på det. Bytte kylare (droppande läck) och skrikande remmar; kollade skicket på kamremmen, verkade OK, möjligen lite slapp bakpå, gjorde ingen åtgärd.

Därefter märkte jag att bilen vart orkeslös, går bara upp i 110 km/h, och sen.. kom motorstoppen mer regelbundet.
Nu kommer dom VARJE gång jag lyfter foten från gasen och kopplar, även från 3an till 2an.. :cry:

1 Kan det vara bränsletrycket?
Ljud från båda pumparna hörs dock när man startar, vet ju inget om funktionen iofs. Men varför går han halvdåligt även på tomgång i så fall, "låg tomgång" var det första polarn sa när jag köpte bilen..? Dessutom levererar väl pumparna konstant tryck alldeles oavsett om jag gasar eller kopplar ur? Och har det hänt någon att bränslefiltret saggat igen så fullkomligt bara på 10-20 mil? Tryckregulatorn har väl ingen nånsin bytt ut på en 240?

2 Kan det vara insprutningen?
Kollat luftfilter, ser OK ut, gjorde ett försök att mäta upp luftmassemätaren enl. instruktioner på forumet, blev inte så mkt klokare (hur många volt ska det stiga med vid sista mätningen egentligen?). Gasspjället klickar fint, har inte mätt upp avståndet iofs (0.25 mm ska det visst vara). Kontakten bakom gaspjället är uppmätt och OK. Tomgångsregulatorn kanske? Det kan ju förklara stoppen, men inte låg toppfart och orkeslöshet.. Jordningarna i motorrummet är 20 år gamla och ser väl sådär ut i allmänhet på bilen.. Batteriet har 12 V. Lambdasonden? Fast jag får inga felindikationer i självsökningssystemet, bara 1-1-1.. Läckande luftintag? Ska väl testa med startgas nån dag.. Läckande vakumslang?!

3 Kan man utesluta fel i motorn?
Tändstiften från biltema synes halvOK, och jag har svårt att tro att den går på tre cylindrar (hur ska det låta och verka i så fall?). Tändkablarna verkar OK, har ju inte kollat, byter förr eller senare såklart. Ingen svartrök, eller vitrök.. Om topplockspackningen går får man väl vit rök? Han drar ju olja det gör han, men det är väl vanligt..

4 Kan jag ha mekat sönder den?
Fläktremmarna är ju tyngre att driva än dom gamla såklart. Kan den ha kuggat över när jag kände på kamremmen?!
Samtidigt har ju felet så att säga smugit sig på. Fler och fler små stopp, och sen konstaterad låg toppfart.. Nu får jag ju motorstopp DIREKT i nedförsbacke om jag släpper pedalerna med 3an i..

Om jag startar den (det går fortfarande fint) och låter den gå på tomgång, sedan gasar och släpper gasen tvärt, dör motorn..

Alla råd mottages tacksamt, rena mardrömmen det här..

Trevlig sommar!
av Kongo76
Kompletterande fakta: körde utan motorstopp nån mil idag, när jag skulle vända hem och stod på tomgång släppte jag samtliga pedaler och kollade en efter en. Kopplar jag sker inget speciellt. Gasar jag så varvar den. Men :-O) trycker jag ner bromsen ökar motorn markant från låg hackig tomgång till klanderfri tomgång..

Spooky, eller är detta normalt?!
av commodore68
Hej! skulle tro ditt ditt bromsservo eller nån backventil till det samma e problemet, prova att nypa ihop slangen till servot när tommgången e dålig å se om den blir bättre!!!!
av Kongo76
Tack för svaren! Jo, felkoder kollar jag efter varje dag. Det där med bromsservon låter rimligt och kan kanske förklara åtminstonde motorstoppen. Återkommer när jag kollat!
av Kongo76
Nix, inget med bromsservoslangen att göra. Idag var bilen dålig fram o tillbaka till jobbet. Sen skulle jag visa sambon hur dålig den var, startade upp, och finare tomgång har den aldrig haft! Ut och körde problemfritt nån km, stannade för att vända hem, direkt dålig tomgång, klämde och kände på bromsslangen men ingen förbättring. Och nu gick varvtalet inte upp när jag tryckte ner bromsen..

Vände tillbaks med tokdålig bil med stopp vid varje nedväxling (urkoppling, inbromsning), rullade in på parkeringen med ett motorstopp, och då låg ettan i..

Jag får börja cykla igen!
av Kongo76
Men du Hilmer... jag har ju bara passivt väntat på felsignal, nu läste jag vidare i din bifogade länk och inser att man kan testa en massa saker själv utan Vohm-meter! Jösses vad bra! Bara att skrida till verket!

Fattade lite långsamt, men fattade till slut! :D
av Kongo76
Har fått felkoden 1-3-3 ett par gånger nu, så saken är förhoppningsvis utagerad snart! :|

Hilmer, när jag gjorde testet för insprutarventilerna och tomgångsventilen, som du bifogade, körde bilen igenom systemet 3 ggr. Är det alla ventiler på en gång, eller en i taget? Gick inte att urskilja vilken av ventilerna som arbetade i alla fall, eftersom allt vibrerar.. Jag trodde först den körde en ventil i taget, men den körde ju bara igenom tre gånger och inte fyra..

Mätte motståndet och det var lite stort, ca 18-19 ohm för varje ventil, skall vara 16 ohm enligt Haynes, frågan är vilken feltolerans som accepteras bara.. Har beställt ny jordfläta från volvo oxå, kan ju inte skada..
av Kongo76
Uppdatering då: har jockat lite med kontakten, men befarar att den måste bytas ut, för det blir ingen nämnvärd förbättring. Bränslefiltret var det inte, för det har jag bytt ut.

Nästa steg blir skroten och biltema: begagnad spjällkontakt, nytt bränslepumpsrelä. Kollade spänningen i sockerbiten till tankpumpen i skuffen, och där var det bara 4-5 volt, borde vara batterispänning där tycker jag..
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]