Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det trista i en sån här debatt är att mycket hänger på forskares och expeters hypoteser!
Det är inte värst längesen det sades att det fanns olja till 2020, sen hittade man en förut ofunnen källa, och vips var gränsen flyttad 30 år framåt..

Vad händer inom den närmsta ramtiden, fler ofunna källor?

Säger inte att man bara ska köra på som det är, men tycker inte heller att man ska måla fan på väggen hela tiden!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Säger inte att man bara ska köra på som det är, men tycker inte heller att man ska måla fan på väggen hela tiden!
Du behöver inte vara orolig, bara att titta i backspegeln över mänskligehtens historia så fattar man hur det kommer att gå....

Självklart kommer ingen att måla någon fan på väggen och vi kommer köra på så det ryker, vi kommer köra upp varenda droppe som finns kvar, helst så snabbt som möjligt, och om inte vi gör det så gör någon annan det i KIna eller Indien med sina miljardbefolkningar.

Sen kör vi ett värlsdkrig om sista dropparna i vanlig ordning.....

Sen är det dags att börja sätta fart på produktionen av förnyeslebara energiformer.... men först då..... :mrgreen:
Biodiesel är fullt blandbar med fossil dito. Dessutom är den lika energirik. Alltså behöver man inte tanka i tid och otid.

Man planerar att göra biodiesel av bland annat tallolja. Alger och bakterier kommer förmodligen också att kunna användas för att ta fram biologiska alternativ till fossil diesel.

Se nedan

http://www.energinytt.se/biobransle/sun ... rik-pitea/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

Framtiden kommer att bli intressant på detta område :D

Dieselhälsningar från

Henry (som planerar att byta bil när de första dieselhybriderna dyker upp. Blir fint i kombination med biodiesel - vad ska Peter Eriksson klaga på då...)
av MattiasD
JHg skrev:
MattiasD skrev:Raffinaderier ja, men vart kommer råvaran ifrån? Trodde de var självklart? :roll: Men samma logik kan jag påstå att all E85 produceras i Sverige.
Och för att slänga mer bränsle på denna brasa:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article4444103.ab

Det är inget pesonligt, så ta det inte på det viset är du snäll!
Vi alla har rätt till vår egna åsikter och det respekterar jag. Detta är min...
Men tanke på Collins hatkampanjer mot alternativa bränslen och sitt febriga trummande för diesel har jag alltid trott han varit köpt av oljelobbyn. Men jag hittade en intressant artikel:

http://www.etc.se/22492/de-nyttiga-idioterna/

Förövrigt vore det intressant om någon här tanka på nått annat än fosil diesel i era kära dieselbilar? Nybilgarantin lär ryka all världens väg. Eller lyfter ni bara fram alernativ som en ursäkt att ställa er dåliga samvete? Etanol är det i dag det enda alternativ som fungerar. Det finns stort utbud på bilar och många ställen att tanka. Jag tankar Etanol - med bibehålen nybilsgaranti.

Vad beträffar andrahandsvärdet för Etanolbilar är jag inget orolig. Diesel däremot har regieringen redan avisera skattehöjningar på så räkna med priser mellan 15-20 kr / l redan vid nästa högkonjuktur. Lägg därtill någon larmrapport om höa partikelutsläpp och höga kväveoxidutsläpp så ska vi se vad som händer (förbud på vissa gator?).
av JHg
Fungerar?!
Dåligt samvete?!

Varför skulle jag ha det när jag har en bil som släpper ut 50% minde koldioxid än en etanolbil, som drar mindre än hälften av en etanolbil?

Finns det en likhet med den odlade norska laxen, där det går åt 2,5-3kg fångad fisk per kilo odlad lax? Hur mycket energi går det åt att utvinna 1 liter etanol respektive 1 liter diesel? Sen måste ju förbrukningen räknas in, dvs 2 liter etanol skall jämföras med 1 liter diesel.

Jag påstår inte att fossil diesel är framtiden, tvärt om! Men den motorteknilogi som används i dieselbilar är MYCKET mer energi effektiv (med den teknologi som finns idag), förutom el-motorer då. Men som jag har 13 mil tur och retur till jobbet finns det inte idags läget inte någon framtagen produkt som fungerar.

Förövigt om nu etanol vore så fantastist, varör är det i princip nästintill omöjligt att hitta det i övriga världen? Vad har "lilla Sverige" kommit fram till som är så revolutionerade jämfört med vad övriga världen har? Särskillt med tanke på att Sveriges totala koldiocid utsläpp utgör 0,5 promille av det totala.

Utan att vara för vitsig skulle jag vilja påstå att med etanol är man torsk.

Olika länders utsläpp av koldioxid
Ton per capita, 2006

Australien 20,6
USA 19,8
Kanada 18,8
Nederländerna 15,8
Belgien 14,2
Ryssland 12,0
Irland 11,5
Island 11,5
Tjeckien 11,4
Finland 11,1
Danmark 10,8
Tyskland 10,4
Sydafrika 10,0
Grekland 10,0
Norge 9,8
Japan 9,8
Storbritannien 9,7
Nya Zeeland 9,4
Österrike 9,3
Spanien 9,2
Italien 8,0
Polen 7,9
Frankrike 6,6
Sverige 6,4
Schweiz 6,1
Kina 4,6
Världen totalt 4,5
av MattiasD
JHg skrev:Fungerar?!
Dåligt samvete?!

Varför skulle jag ha det när jag har en bil som släpper ut 50% minde koldioxid än en etanolbil, som drar mindre än hälften av en etanolbil?

Finns det en likhet med den odlade norska laxen, där det går åt 2,5-3kg fångad fisk per kilo odlad lax? Hur mycket energi går det åt att utvinna 1 liter etanol respektive 1 liter diesel? Sen måste ju förbrukningen räknas in, dvs 2 liter etanol skall jämföras med 1 liter diesel.

Jag påstår inte att fossil diesel är framtiden, tvärt om! Men den motorteknilogi som används i dieselbilar är MYCKET mer energi effektiv (med den teknologi som finns idag), förutom el-motorer då. Men som jag har 13 mil tur och retur till jobbet finns det inte idags läget inte någon framtagen produkt som fungerar.

Förövigt om nu etanol vore så fantastist, varör är det i princip nästintill omöjligt att hitta det i övriga världen? Vad har "lilla Sverige" kommit fram till som är så revolutionerade jämfört med vad övriga världen har? Särskillt med tanke på att Sveriges totala koldiocid utsläpp utgör 0,5 promille av det totala.

Utan att vara för vitsig skulle jag vilja påstå att med etanol är man torsk.

Olika länders utsläpp av koldioxid
Ton per capita, 2006

Australien 20,6
USA 19,8
Kanada 18,8
Nederländerna 15,8
Belgien 14,2
Ryssland 12,0
Irland 11,5
Island 11,5
Tjeckien 11,4
Finland 11,1
Danmark 10,8
Tyskland 10,4
Sydafrika 10,0
Grekland 10,0
Norge 9,8
Japan 9,8
Storbritannien 9,7
Nya Zeeland 9,4
Österrike 9,3
Spanien 9,2
Italien 8,0
Polen 7,9
Frankrike 6,6
Sverige 6,4
Schweiz 6,1
Kina 4,6
Världen totalt 4,5
Vart får du dina koldioxidsiffor ifrån?

Enligt Naturvårdsverket:
Etanol i E85 antas ge ett utsläpp på 0,2 kg koldioxid per liter bränsle. Koldioxidutsläpp från ren diesel är 3,03 kg/liter i ett livscykelperspektiv, medan utsläppen från diesel med låginblandning av RME, i den mängd som inblandades 2008 (3,2 procent), antas vara 2,98 kg/liter. Antagandet baseras på att RME reducerar klimatpåverkan med cirka 50 procent.

Även om en Dieselmotor drar mindre är E85 att föredra vad gäller koldioxid utsäpp. Min 2.5 FT kan få dra 3 l/mil innan den når upp till en D5. Förbrukningen i liter är helt ointressant. Det som är intressant är energi per mil. Förstår inte detta fixerande i literförbrukningen. Förklara gärna. En gasbil drar väl sådär 700 l / mil. Men vad spelar det för roll? Koldioxid är inget giftig gas för människan men bidar som alla vet till växthus effekten. Däremot släpper en Dieselmotor ut för människan och djur giftiga ämnen. För att göra Diesel måste man också göra bensin. Även om många nu väljer dieselbilar bidrar man att det skeppas ut mer bensin på marknanden, priserna går ner, och detta undergräver alternativ som E85.

Den E85 som säljs här i verifierbart hållbar och är energieffektiv, dvs man får ut mer energi än vad man tillför. Förövrigt är förnyelsbart alltid bättre än fosilt. Att klamra sig fast vid fosilbräsle är precis samma sak att hålla fast vid häst och vagn vid 1900-talets början.

Att fosilbränslen är så utspridda är enkelt - det är billigt. Men det är väl inget fel i att fösöka hitta alternativ i god tid? Är fult att gå före? Ingen har sag at Etanol är det enda alternativet. I trådens begynelse menade jag på att det är bra att stödja alernativen. Enda alternativet so vmerkar finnas och fungera idag är Etanol. Jag kan hålla med om att en Dieselbil om körs på biodiesel är säkert ett bra alernativ. Men vart kan jag köpa en bil och tanka den?
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev: Diesel däremot har regieringen redan avisera skattehöjningar på så räkna med priser mellan 15-20 kr / l redan vid nästa högkonjuktur.
Höjningen av dieselskatten kommer bli 40 öre (20 öre 2011; 20 öre 2013), vilket kompenseras av sänkte skatt på bilarna vilket gör att det totalt sett blir billigare att köra diesel vid vanliga årsmilssträckor. Jag tror dock man får räkna med att dieseln kommer ligga över bensinpriset permanent när väl högkonjunkturen kommer och alla transporter ökar igen. Sverige kan inte idiot-höja dieselskatten eftersom det skulle döda alla åkerier i Sverige. Man kan därför vara förhållandevis trygg med en dieselbil.

Risken med etanolen är att den inte ses som så miljövänlig i framtiden. Men det klart, då kan man ju köra på bensin istället.
av ztaffans
Den här artikeln kan kanske vara intressant som tråden har utvecklats. http://www.automotorsport.se/kor-diesel ... allt/13116
Konvertera dieselbilen att gå på etanol och inte dra mer bränsle än när man kör på diesel.
Nackdelen, efter konvertering går den bara på etanol (inte diesel längre).
av riha
VolvoB20 skrev:
MattiasD skrev:Hade varit intressant att veta vad både Collin och du har tänkt sig för alternativ. Diesel och Bensin kommer att ta slut någon gång, och vad händer vid nästa högkonjunktur, låt oss anta att Diesel och Bensin kostar 15-20 kr litern?
Jag har en stark övertygelse att varken Bio-diesel eller Etanol är framtiden, låt mig förklara varför.

Vid båda dessa odlar man grödor (sockerrör, majs, vete, raps etc), man tar sedan bara tillvara en bråkdel av växten som tex fröet, växtsaften eller oljan, sedan ska den jäsas och destileras. Bara några % av växten blir alltså bränsle, i Sverige skulle vi behöva använda 100% av alla åkrar för att köra fordonen på.

Men vid FT diesel (syntetisk diesel) tar man hela råvaran (halm, grönfoder, säden, skogsavfall etc) och förgasar detta och katlayserar sedan ut detta till synetisk diesel.

Summan är att man får ut 10 ggr så mycket på samma areal och vi skulle kunna vara själförsörjande på fordonsbränsle i Sverige och ändå bara behöva utnyttja en bråkdel av arealen i Sverige.

Tyskarna körde sitt land på FT-diesel under andra världskriget då man blev avstängda från mellanöstern, då använde man Kol som råvara i porcessen, men det går lika bra med förnyelsebar råvara som tex skogsvfall, energiskog, jordbruksavfall osv....

Bild

Ta tack till syntetdiesel, men en fråga bara, om det nu var så himla bra och de producerade det själva, varför inte fortsätta med det idag = fler jobb inom landet.
Användarvisningsbild
av Lilja
Vill blanda mig i denna diskussionen med etanol då jag är riktigt trött på alla som förespråkar ett sånt skämt till bränsle.
Tro dock nu inte att jag inte är påläst eller att jag skriver innan jag tänker, för så är inte fallet.
Jag vet mycket väl att etanol är miljövänligt i sig. Det släpper inte ut mer koldioxid än vad själva växten man gör det av har sugit upp från luften under dens livstid.
However. Man hugger ner skogar för att framställa etanol, skogar som i sin tur ABSORBERAR koldioxid. Man hugger ner majs och sockerrör för att framställa etanol, grödor som går att äta. Detta utan ens en tanke på att den största delen av världens befolkning svälter.
Sen är det också så att det är fullständigt omöjligt att tillverka tillräckligt mycket etanol för att alla bilar ska kunna drivas av det. Som en annan trådskapare sa så skulle man hugga ner all skog i hela sverige och odla grödor att göra etanol på på varenda odlingsbar yta i hela sverige skulle det inte på långa vägar täcka vårt egets lands bränslekostnad.
Detta gör i sin tur att transporter av etanol aldrig kommer kunna drivas på etanol, dvs lastbilar och tankfartyg som många av er tydligen vill. Etanolen måste nämligen forslas med fordon då det inte går att köra etanol genom pipelines som det gör med olja.
Sen ska vi inte tala om problem med att etanolbilar inte startar vid kallt väder, att dom inte funkar vid för varmt väder heller. Att dom är fruktansvärt ineffektiva och har väldigt låg verkningsgrad.

Slutsats. Man kan inte räkna ett bränsle till hur miljövänligt det är när det förbränns i en motor. Du måste se hela bilden av det. Etanol är INTE något miljöbränsle. Det är definivt inte diesel eller bensin heller. Just nu finns det inga miljöbränsel som går att tanka.
Ni får helt enkelt vänta om ni ska vara miljövänliga tills det går att framställa vätgas på ett ekonomiskt hållbart sätt utan att blanda in fossila bränslen.
För mig är valet självklart på min nya XC70, D5 automat.

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]