Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Visste inte riktigt vart jag skulle posta tråden den får flyttas om den ligger fel.

Har problem med ljudet i stereon.
Har ljud i alla högtalare förutom i höger framdörr, i varken diskant eller mellanregistret....

Nån som har orginal kopplingsschema över den stereon ?

Vad kan ha hänt ?
Har inte kollat nått just på det då jag inte vet riktigt vart jag ska börja felsöka.
Har kollat så kontakterna sitter i på högtalarna och även bakom stereon men inget mer.

Finns det nått på vägen mellan stereon och högtalarna som kan krångla eller gå sönder förutom kablarna ?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kabelbrott kanske? Ibland går kablarna till dörrarna av pga allt öppnande/stängande. har varit ute för det själv.
av Fred
Håller med föregående skribent, kabelbrott är det mest troliga. Testa att mäta kablarna så borde du kunna utesluta dem i alla fall. Kolla kablarnas färger vid högtalarna och mät motsvarande kablar bakom stereon! :D

Mvh
/Fred
av jaob
Ska mäta upp kablarna så fort jag får tid.
Tycker det verkar konstigt om det är avbrott..Varken diskant eller mellanregistret har ljud.

Om jag inte minns fel så va det inte samma färger på kablarna ute i dörren som bakom stereon.. men jag kan ha fel.
av jaob
tror jag att jag har hittat felet.
Det sitter ju en kontakt mellan dörren och bilen och det verkar glapp i denna...
Jag tog bort den och den såg ganska sliten ut, vissa kablar glappa i den och sen hade den spruckit lite.
antar att hela kontakten glappar då den nästan rammla bort när jag peta på den....

Diskanten hoppa igång när jag slet lite i kablarna vid kontakten men inte den andra högtalaren.
Såg att dom 2st högtalarna är ihop kopplade bakom dörrsidan. Det betyder alltså att mellanregistret är trasigt om jag enbart får ljud i diskanten ?

Hann inte kolla mer på skiten ida.

Finns det nån möjlighet att byta ut enbart kontakten i dörren eller är det kört ?

Är ju en såndär som det sitter massa stift inuti, vet inte va dom heter.
och det är den som kommer från bilen jag syftar på, kontakten är en hona.
den andra kontakten (Hane) såg skaplig ut men kanske behöver bytas den med.

Men är skiten ihop pressat och man måste ha sönder kontakten för att få loss kablarna och stiften så är det ju kört.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]