Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK.. min tanke är väl att nu ta ner vinkelväxeln och titta på den.. finns det någon bra "sprängskiss" på hur den är uppbyggd? hittade en men den visar ju hela dirv paketet.. nån som hänvisade till den här på forumet.. http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf

Men den är inte så tydlig.. finns det någon annan? omm man skulle vilja renovera den själv..
förutom tätningarna finns inga delar att få tag på förutom möjligtvis lager, där du får läsa av beteckningarna på de gamla lagrena och köpa av en lagerleverantör, Volvo har inte.
Sen har du problemet med inshimsning av både pinjong och kronhjul....
mmm mest för hur den är uppbyggd.. den där hylsan man pratar om te.x.. sånna saker..
hylsan sitter inte i vinkelväxeln utan i växellådan, är pressad fast på de tidigaste, senare är den limmad (på manuell)
Auto har enbart pressad.
syns ganska tydligt på den bilden du själv la in , vid rubriken "vinkelväxel".
den sitter på en utv splines på diffen och sticker sen in en bit i vinkelväxeln.
OK.. den som ser ut som 2 st ( ) ? går den att montera bort UTAN att tabort växellådan? bara demontera vinkeln?
OK.. nästa lilla fråga.. min ekonomi är inte den bästa.. men OM man monterar bort vinkelväxel.. demonterar hylsan.. monterar dit vinkelväxel.. då går det att köra bilen som normalt?? (enbart framhjulsdrift). hylsan är tillför att driva själva vinkeln om jag förstår det rätt..utan hylsa så drivs inte vinkelväxeln.. eftersom drivaxel till höger framhjul går rakt igenom röret i vinkelväxeln.

MVH Thomas
Problemet du får då är att oljan läcker ur lådan, hylsan tätar utv. mot en tätning i växellådan samt inv. mot en o-ring på diffhalsen.
Så hylsan kan du inte ta bort.
Men däremot kan du ta bort vinkelväxeln och kardanaxeln.
Menar du att man kan köra UTAN vinkelväxel? inget som stadgar höger drivaxel?

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]