Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis, då är de antagligen hylsan som är väck eller så har de lossnat inne i vinkelväxel, kronhjulet eller va de heter är bara limmat där inne, nya typen är svetsad!

Min gissning på hylsan

Att de glappar mot bakaxeln är normalt!
Finns det folk som renoverar vinkelväxlar? dyrt? snabbt gjort? har ju bara en bil..

och nu semester.. om 2 veckor.. ska jag dra husvagn.. det bör ju funka att dra vangen ändå nu när kardan är borta.. men bör ju tittas närmare på.

Det går ju inte tungt.. att snurra på medbringaren till vinkelväxeln men handen.. såå känns som hylsan isåpfall..konstigt att det lät som det kom bakifrån..

tidigare idag så på väg hem.. så svängde jag runt på en parkering för att hitta en plats för att handal.. då jävlar small det till.. för första gången framåt.. och sen liksom högg det till ibland.. när man körde.. men bara när man svängde.. körde hem.. och det gick bra.. hördes ignet alls.. ända tills jag svängde in på garage uppfarten.. krafig sväng.. pang dunk hugg..

Nåja.. tyst nu iallafall.. blir till att leta reparatör.. eller ny låda..

Tack för hjälpen.
För mig låter som hylsan. tror att hylsan kostar runt 1000kr. Vinkelväxel runt 10 000 kr. Om jag själv skulle stöta på samma problem så skulle jag försöka få tag på något bättre begagnad vinkelväxel.
Om du inte fixar det innan semestertrippen så får du se det positivt.... det blir lägre bränslekostnad :wink:
ketto skrev:Precis, då är de antagligen hylsan som är väck eller så har de lossnat inne i vinkelväxel, kronhjulet eller va de heter är bara limmat där inne, nya typen är svetsad!

Min gissning på hylsan

Att de glappar mot bakaxeln är normalt!
Det är ett pressförband, limmet är där för att ytterligare öka friktionen mellan röraxel och kronhjul.
Även i nyare vinkelväxlar så är det ett pressförband fast med svetsen för att öka på styrkan.
OK.. nu ut och kört.. kom inte långt.. viner om vinkelväxeln.. minskar om jag gasar och låter mera om jag släpper på gasen..

Så det blir att köpa vinkelväxel..

Nån som har en över?? nått jag bör tänkta på när jag köper en? årsmodeller som passar eller dyligt?

MVH Thomas
Alla 850AWD och V70/V70XC tom början av 1998 kan du ta vinkelväxeln ifrån. Är den byggd i början på -98 så var noga på att titta på medbringaren vilken ändrades då. Kardanaxelknuten centreras med en styrtapp på pinjongen (20mm diameter) på tidigare varianter inkl din bil. På senare varianter har knuten en utv. styrning och medbringaren en inv styrning (dia 86mm om jag kommer ihåg rätt).

mvh Henrik
ingen styr pinne på min kardan...
min kardan har en "mässnings" liknade styrning på både fram och bak som verkar passa på vinkelväxel och visko.. ca 80mm i diameterdå blir vinkelväxel och visko "honor" och kardan hane.
tittat på ny bil... och får renovera denna och sälja..

ny bil.. V0lvo V70 N 2,5 T Business -04 7000 mil

ca 120 000:-

Verkar det ett hyffsat köp?

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]