Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo bara är lite på efterkälken jämfört med BMW. Klart Volvo KAN. Det var inte länge sedan förbrukning inte var någon stor sak bland tillverkare överhuvudtaget, trots de hade all den senaste sofistikerade tekniken. En fyra år gammal Audi Allroad V8 drog 2 liter i stadstrafik. Fyra år sedan. Inte 24 år sedan.
andreas_lofgren skrev:Vad spelar det för roll vilken komponent som är problemet? Lådan är en del av bilen och bilen drar åt skogen för mycket.
Du klagade tidigare på MOTORN, och jag kommenterade med att bl a din vxl låda inte direkt BIDRAR till en låg förbrukning. Dessutom har din bil AWD, som generellt räknas "kosta" 0,1 till 0,15 l/ mil pga ökad friktion och vikt.
Det är inte bara motorn som förbrukar bränsle. Spelar du hög musik?, kanske hela fronten full m x-ljus, RTI?? Alla dessa leksaker förbrukar ström, som generatorn bidrar med.
/greenbay
greenbay skrev:Spelar du hög musik?, kanske hela fronten full m x-ljus, RTI?? Alla dessa leksaker förbrukar ström, som generatorn bidrar med.
/greenbay
Inga extraljus, ingen RTI, ingen hög musik.
XC90_Executive skrev:Det är dock lite lustigt att den bara drar 0,05l/mil mindre än vad S80:in (V8 awd) jag kör! Som väger 2,18 ton med två personer i (japp, har vägt den). :wink:
Vilken gör förbrukningen i turbofemman än mindre imponerade :evil:
Håller helt med om Passat W8 och även S60 R - överprissatta och inte alls så helgjutna som en BMW M, eller för den delen en 540i/545i... Passaten hamnade ju i alla tester riktigt illa till redan när den var ny, den var t ex långsammare än en C320T Merca (i sig en rätt slö bil), och flera dl törstigare...

När det gäller automat och manuell har jag haft en 530iAT-01, den var en riktig besvikelse efter 528i-98. Automatlådan och BMW:s ambition att göra 5-serien sportigare (= högre varv) gjorde 530:n ganska törstig. Den låg sällan under 0,9 på långkörning och runt 1,1 vid snabb motorvägskörning (140-150) - 528:an gick ledigt på 0,8 vid snabb motorvägskörning.

Som flera 2,5T/FT-ägare på forumet kan vittna om så är de inte så törstiga... min ligger på 0,83 om jag kör lugnt och håller mig kring 120, 0,93 i 135 och 0,96 i 140 (packning, familj, AC på, farthållare, 95 oktan). Det är mindre än 530iAT-01 men troligen 1 dl mer per mil än en ny 525iT.
PH
PH
Arese skrev: Bra rabatter är det: Fabriksbetställning, listpris strax över 500 kkr, gav nästan exakt 400 kkr, lite över 20% rabatt
Timm på V70 kostar 9800

Förvisso, men det förändrar ju inte styrning, chassibalans, ljud, växellåda osv osv osv.... Har testat Polestar-uppgraderingen och hade jag haft kvar min V70 hade jag köpt det men skillnaden mot dubbelturo sexan är gigantisk på alla sätt och vis. Så stor att det inte går att fatta om man inte testat!

V70 är en jättebra familjebil men den är trots allt hopplöst tråkig att köra oavsett motor.

Mvh
Arese
Ja, det är riktigt bra rabatter på 3-serie nu. Finns många som stått ett tag i lager med 100 tkr rabatt.

Håller helt med om "körglädje". En 3-serie är riktigt kul att köra, direkt, närvarande... naturligtvis lite sämre komfort men fortfarande ok. Tycker även att S4:an jag hade tidigare var som 3-serien: kul och närvarande och ok komfort (+ V8-ljud...:) ).

Tyvärr tycker jag inte att föräldrarnas 525iA med 17 tum är kul att köra heller: bättre styrning och lite mindre svajig än V70:n men sämre rullkomfort... och tyvärr har ju ingen av dem Audi-känsla i inredningen... /PH
perhall skrev:
Arese skrev: Bra rabatter är det: Fabriksbetställning, listpris strax över 500 kkr, gav nästan exakt 400 kkr, lite över 20% rabatt
Timm på V70 kostar 9800

Förvisso, men det förändrar ju inte styrning, chassibalans, ljud, växellåda osv osv osv.... Har testat Polestar-uppgraderingen och hade jag haft kvar min V70 hade jag köpt det men skillnaden mot dubbelturo sexan är gigantisk på alla sätt och vis. Så stor att det inte går att fatta om man inte testat!

V70 är en jättebra familjebil men den är trots allt hopplöst tråkig att köra oavsett motor.

Mvh
Arese
Ja, det är riktigt bra rabatter på 3-serie nu. Finns många som stått ett tag i lager med 100 tkr rabatt.

Håller helt med om "körglädje". En 3-serie är riktigt kul att köra, direkt, närvarande... naturligtvis lite sämre komfort men fortfarande ok. Tycker även att S4:an jag hade tidigare var som 3-serien: kul och närvarande och ok komfort (+ V8-ljud...:) ).

Tyvärr tycker jag inte att föräldrarnas 525iA med 17 tum är kul att köra heller: bättre styrning och lite mindre svajig än V70:n men sämre rullkomfort... och tyvärr har ju ingen av dem Audi-känsla i inredningen... /PH
Hej

Trean är mycket roligare än femman som är mer som en "vanlig" bil att köra, dvs mer avskärmad från händelserna. Men med sportchassi och breddäck samt utan den hemska aktiva styrningen så tycker jag helt klart att femman är vassast att köra i stora klassen, ljusår intressantare än Volvos stora bilar.

Kan dock inte hålla med om att B8:an har bättre interörkänsla än trean, där har Audi gått bakåt från tidigare modeller.

Appråpå törsten i V70 II så går det trots allt att få den att gå snålt. Vår nya V70 FT manuell drog 0,76 l bensin per mil på senaste tanken mätt vid pump. Förvisso lugn familjekörning på landsväg med farthållaren på 100 km/h men ändå...

Mvh
Arese

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]