Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av släpo
Hade problem med min XC70 D5 -06:a. När motorn blev varm så växlade den hårt ner från fyran till trean, trean till tvåan samt riktigt hårt upp från ettan till tvåan. Bilen har gått 20700 mil utan oljebyte. Efter koll på detta forum samt koll med verkstaden som servat bilen beslutade jag mig för ett oljebyte samt nollställning av elektroniken. Resultatet blev mycket positivt! Nu går bilen mjukt och fint, och det känns nästan som om de monterat in ett trimchip i den....
Mekanikern sade att oljan såg riktigt svart ut, och det är för mig HELT OFATTBART att det inte ingår i t.ex 16 000 milaservicen att byta automatolja.
Jag rekommenderar oljebyte i automatlåda!
av släpo
släpo skrev:Hade problem med min XC70 D5 -06:a. När motorn blev varm så växlade den hårt ner från fyran till trean, trean till tvåan samt riktigt hårt upp från ettan till tvåan. Bilen har gått 20700 mil utan oljebyte. Efter koll på detta forum samt koll med verkstaden som servat bilen beslutade jag mig för ett oljebyte samt nollställning av elektroniken. Resultatet blev mycket positivt! Nu går bilen mjukt och fint, och det känns nästan som om de monterat in ett trimchip i den....
Mekanikern sade att oljan såg riktigt svart ut, och det är för mig HELT OFATTBART att det inte ingår i t.ex 16 000 milaservicen att byta automatolja.
Jag rekommenderar oljebyte i automatlåda!
Visst blev det bättre, men det rycker fortfarande ibland när den växlar från 1an till 2an. Finns det någon som har tips om vad man skall göra???
av sudden68
Tänkte bara berätta att nu efter mycket velande har jag bytt olja i automaten sköljde med 24liter efter ca 16liter började den bli så pass klar att man såg genom slangen.Var sedan in på volvo för att nolla lådan.Fungerar hur fint som helst växlar otroligt mjukt.Passa på att tacka för alla tips o råd. 8)
av Gandalfi
Åter igen ett bevis på att växellådsoljan INTE är en evighetsolja, klart man ska byta ut den!!!
av sudden68
Jag pratade med killarna på volvo dom tyckte att det var riskabelt att byta oljan tyckte det lät konstigt och frågade varför.Tydligen hade dom gjort ett olje byte som slutade med ett växellåds byte.Då jag frågade hur mycke olja dom sköljde med svarade dom 3-6liter :roll: .Tror fan att lådan rasar sa ja 3-6liter ren olja i en skitig låda då äter den rena oljan upp alla föroreningar i den skitiga oljan o lådan är grisigare invändigt än vad den va innan.Eller har jag fel.
Användarvisningsbild
av camaro69
@sudden68

Vilken s k Volvoverkstad är det som inte har kunskapen att man ska spola/skölja till det kommer ren olja ur automatlådan?
av Joli
Hej.

Jag har en V70n 2,4T -00 med automatlåda som gått drygt 13 000 mil. Jag har ett par frågor ang. vad som skrivits i denna tråd.

1.
a) Om man vill byta växellådsolja, måste man ha någon speciell typ/märke/modell? Sudden68 hade t.ex. köpt Mobil 3309.
b) Hur vet man vilken olja som funkar/vad man ska ha?
c) Vad är ett rimligt pris? Skiljer det i kvalité så att man får vad man betalar för? Sudden hade ju hittat olja för 61 kr/l medans det på Volvo kostade 170 kr/l.

2.
a) Vad menas med att "nolla lådan"?
b) Kan man göra detta på en vanlig verkstad eller måste det göras just på Volvo-verkstan?

En okunnig stackare tackar på förhand. :)
av mille08
någon som känner till någon verkstad som är duktig och kan byta olja ODENTLIGT och samtidigt uppdatera till nya mjukvaran, den är lite seg i växlingen. Bilia haga norra säger nej vi gör inte sådant, bilia alvik tycker det är onödigt för att den kan rasa, bilia segeltorp säger att dom kan göra men att det är på egen risk för ras vill att jag byter låda för 50 papp(troligt att jag skulle betala det). Sen läser man här på forumet att alla har det gått bra för. fan ska man tro!! hjälp!!

tacksam för svar

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]