Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Nu måste det väl rulla rätt många av de nya motorerna där ute så vi skulle kunna få lite information samlat i en tråd om vad era bilar drar. Jag har själv rullat några hundra mil och även kört semestertipp så jag kan väl vara först ut med min XC70 D5 205hk

Semesterlångresa kors och tvärs över Sverige, mest landsväg, dock även en del E6 med 120 km/h + lite moms och lite stadskörning i Göterborg, slutade på 0.64 l/m vid pump. Man kommer alltså 110 mil på en tank.

50 mil med 2-tons hästboggisläp slutade på 0.99 l/m

Långcruising på landvägar i sydsverige utan motorvägskörning 0.58

Fram och tillbaka i stan endast. 0.8 l/m

Tomgång 0.64 l/timme (kan det stämma???)

Jag ligger väl ca 0.5-1.0 dl högre än min gamla V70N D5 185 AWD, men nya D5 motorn gör ju ett strålade snålt jobb eftersom nya bilen är så mycket större, tyngre och trögare att dra fram än min gamla V70N AWD ,

Vad drar era bilar, skriv inte bara typ 0,73 l/m utan tala om vad det är för körning med. Jag antar att ni som tex inte har AWD/XC borde hamna 1-2 dl/mil lägre än mig tex. Intessant vore också att veta om det när någon märkbar skillnad i förbrukning mot förra 163/185 dieslarna. Jag har ju bytt från V70N AWD till XC70II och ökat 0.5-1.0 dl/m som jag antar hade varit ännu högre om jag inte bytt motor men det är ju bara en gissning.
Du skriver väldigt ofta att du drar ett 2-tons hästboogie släp i dina förbrukningsinlägg.
Kör ni då alltid lastat med två hästar eller?
Annars är det ju inte 2 ton som dras runt utan kanske bara750-800 kg som släpet väger.

Jag har också ett 2-tons hästboogiesläp, Boj, men det betyder inte att det är 2 ton jag drar runt på hela tiden, som oftast är det en häst (+500-600kg) eller fullastat med hö (vilket blir runt 2 ton i slutändan).
riha skrev:Du skriver väldigt ofta att du drar ett 2-tons hästboogie släp i dina förbrukningsinlägg.
Kör ni då alltid lastat med två hästar eller?
Annars är det ju inte 2 ton som dras runt utan kanske bara750-800 kg som släpet väger.

Jag har också ett 2-tons hästboogiesläp, Boj, men det betyder inte att det är 2 ton jag drar runt på hela tiden, som oftast är det en häst (+500-600kg) eller fullastat med hö (vilket blir runt 2 ton i slutändan).
Det var blandat, två stora hästar och stor häst + föl.

Jag har dock kollat noga och det drar faktiskt mindre ju mer jag lastar, allra mest drar släpet helt tomt, det beror på att då kan jag köra fortare, gasa hårdare och bromsa senare än med hästarna i. Allra snålast går det med Häst + föl i för då får man köra riktigt mjukt.

Att jag skriver 2-tons boggie är för att man ska få en uppfatning om släpstorleken, det går faktiskt att väga in släpet på 2,5 ton om man vill så det är rätt rejält, det är ett gammalt Ifor-Williams.
VolvoB20 skrev:Hej.

Nu måste det väl rulla rätt många av de nya motorerna där ute så vi skulle kunna få lite information samlat i en tråd om vad era bilar drar. Jag har själv rullat några hundra mil och även kört semestertipp så jag kan väl vara först ut med min XC70 D5 205hk

Semesterlångresa kors och tvärs över Sverige, mest landsväg, dock även en del E6 med 120 km/h + lite moms och lite stadskörning i Göterborg, slutade på 0.64 l/m vid pump. Man kommer alltså 110 mil på en tank.
Det hade varit intressant om du ville logga din bil på ex spritmonitor.de så kan vi jämföra.
Nu kör vi ju helt olika så det är inte konstigt min drar mer :)
Vissa andra här på forumet som gick från V70ND5 185 har ökat sin förbrukning, men då kör han också fortare tack vare komforten i XC70'n.
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Hej.

Det hade varit intressant om du ville logga din bil på ex spritmonitor.de så kan vi jämföra.
Nu kör vi ju helt olika så det är inte konstigt min drar mer :)
Vissa andra här på forumet som gick från V70ND5 185 har ökat sin förbrukning, men då kör han också fortare tack vare komforten i XC70'n.
Visst kan jag logga på spritmotor om jag lyckas uppbåda energin att gå i och regga mig där.

Dock tror jag det inte ger så mycket eftersom jag har så "hoppig" förbrukning, typ 2 tankningar med drygt 1.0 l/m för jag har dragit släp över halva landet, sedan helt plötsligt två tankar med 0.64 l/m och tom 0.58 l/m för jag kört en semesterrunda utan släpet och softat. Utan förklaring skulle det ju bara förvirra den som ser mina siffor. Dina siffor är ju så homogena så du måste köra rätt lika hela tiden antar jag.

Jag har hittills kört upp hela tankar i stad/blandat, hela tankar med släp, hela tankar på långkörning. Har ännu inte kört upp en hel tank på motorväg/autobahn i riktigt hög fart så där har jag ingen aning vad den drar, lite oroliga är jag dock att luftmotståndet hos XC ska få det att skena iväg ordentligt. Drar dock snart iväg till sydeuropa så då får vi se vad man landar på när det går undan.
VolvoB20 skrev: Visst kan jag logga på spritmotor om jag lyckas uppbåda energin att gå i och regga mig där.

Dock tror jag det inte ger så mycket eftersom jag har så "hoppig" förbrukning, typ 2 tankningar med drygt 1.0 l/m för jag har dragit släp över halva landet, sedan helt plötsligt två tankar med 0.64 l/m och tom 0.58 l/m för jag kört en semesterrunda utan släpet och softat. Utan förklaring skulle det ju bara förvirra den som ser mina siffor. Dina siffor är ju så homogena så du måste köra rätt lika hela tiden antar jag.
Jag kan lova dig att det ger mer än "på semesterresa med svärmor till sälen i 20km/h drog bilen 0,0001L/Mil i min XC90 V8".
Jag kör aldrig lugnt en hel tank, eller fort som bara den en hel tank, därför ser förbrukningen ut som den gör.
Det intressanta är ju vad en bil drar i snitt i vardagen, inte vad man lyckas uppnå under ett eller två tillfällen när man anstränger sig. Det är inga problem att få min bil att visa 0,55/L/mil vid lugn landsvägskörning i 20 mil. Men vem är intresserad av det?
På Autobahn drar bilen inte särskilt mycket, även om man kör så fort det går vid rådande trafiksituation, 0,81-0,88L/mil är min erfarenhet.
Ok, men du måste köra extremt "likadant hela tiden" när jag tittar på din lista på spritmotor, det diffar ju knappt något mellan tankarna. Tex diffade min förra D5 bil som mest +166 % :-O) mellan tankningarna (fulla tankar) i förbrukning, sådan tycker jag är viktigt, och vad är då vardagskörning? Ingen aning faktiskt. Utan att få veta hur bilen körts ger sifforna mig ingen mening alls,

Så där ser det aldrig ut för mig, det är därför det är så intessant för mig att veta vad en bil drar i olika situationer, jag har haft turbobilar som gått extremt snålt när man kört försiktigt och hinkat i sig soppa när man gasat hårt. Sedan har jag haft bilar med motorer som nästan dragit lika mycket oavsett om man pressar dem eller kört riktigt lungt.

Sådant spelar stor roll för mig när jag byter bil.
Var nyss och tankade min V70II 2.0D efter 50 mil med ca 75 % landsväg i högt tempo och fullastad. Jag fick i 37 liter så det slutade på 0,74 l/mil.
På min sitter det dock 245/40-18 som jag tycker drar rätt så mycket extra jämfört med Michelin Energy 205/60-16 som bilen levererades med.

//Henrik
Amli skrev:Det är intressant att höra vad din bil drar i vissa situationer, VolvoB20. Men vad drar den i snitt skulle du säga?
Om snitt är lite på landvägen och lite i stan och jag räknar bort långkörningar och hästsläp så verkar det landa på ca 0.75 l/m ungefär, ca 1 dl mer än in förra D5 185 hk.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 35

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]

Samma läge här. C30 -08 2,0d Bytte batt[…]