Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Du kan väl inte jämföra en Bmw M-bil med en sån här Volvo? Men du kanske menade M-pkt?

Visserligen tycker jag att X5 M och allt vad de heter är lika galna. Men de har ju trots allt ruggiga prestanda och väghållning för att vara såna klumpar.

Men tror att det bara är att resignera och skratta åt bilbranschen just nu. En XC60 2wd med diesel och sportpaket. Vem hade gissat det för 10år sen :lol:
Det var lite menat som skämt, men bara lite! :wink: Jag gillar SUV själv. En "Sport-SUV" kombinerar två världar enligt mig. Ok att det aldrig kan bli samma som en låg sportbil. Men att sitta högt och lasta mycket behöver ju inte betyda att man inte gillar lite sportigare körkänsla!

Jag tror att XC60 R-design kommer sälja! Är sugen själv.... :D
Användarvisningsbild
av Krollspell
Det mesta är verkligen bra med XC60, men men... När man gör en R modell så förväntar man sig lite mer än bara kosmetika .. Så man borde ge ev. köpare mer motor annat än ett gäng dieslar?! In med åtminstone T6 motorn igen så kanske det kan bli riktigt roligt. Att tro att alla som vill äga en XC60 bara vill ha en dieselmotor är en jättemiss av Volvo.
Användarvisningsbild
av Krollspell
XC90_Executive skrev:
Krollspell skrev:När man gör en R modell så förväntar man sig lite mer än bara kosmetika.

R-Design? :wink:
Absolut design, men för många förknippar man även ett "R" med mera muskler, dvs. mer motor som i gamla T5R och "R" bilarna.

Det borde även komma en S80 V8 R snart, kanske med runt 400-450 hk för att bättre kunna vara med och slåss med dom "stora"pojkarna framöver.
av Lövet
Volvo har redan meddelat officiellt att det inte blir några fler "riktiga" R-modeller. Finns en tråd om det någonstans här. De sålde helt enkelt alldeles för dåligt för att motivera utvecklingskostnaden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Volvo har redan meddelat officiellt att det inte blir några fler "riktiga" R-modeller. Finns en tråd om det någonstans här. De sålde helt enkelt alldeles för dåligt för att motivera utvecklingskostnaden.
Tror volvo gör fel där.... Man kan kanske inte räkna hem en R-modell i sig själv efter hur många som säljs, men om man tittar på helheten och ser alla som rusar iväg och köper en 1,6d med R-Design Wannabe paket så blir det helt annat .....

Om man nu bara pumpar ut plastkitt till en R-bil wannabe publik så kommer ju snart lufen att gå ur hela skiten

Titta på alla drömmare med M-paket som driva av BMWs M-Serier, lade BMW ned dessa skulle luften snart gå ur M-paketen med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:För visst signalerar Volvo tydligt att detta är ingen bil för körning i terräng där lackade trösklar kan riskera att repas och få märken.
Den där himska ABS plasten jag har runt hela min bil är ju mjukare och ömtåligare än riktigt lack, dessutom mycket svårare att hålla ren än lackad yta. Så inte förlorar man i terräng körning på att få hela bilen istället för halva bilen lackad från fabrik.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Volvo har redan meddelat officiellt att det inte blir några fler "riktiga" R-modeller. Finns en tråd om det någonstans här. De sålde helt enkelt alldeles för dåligt för att motivera utvecklingskostnaden.
Tror volvo gör fel där.... Man kan kanske inte räkna hem en R-modell i sig själv efter hur många som säljs, men om man tittar på helheten och ser alla som rusar iväg och köper en 1,6d med R-Design Wannabe paket så blir det helt annat .....

Om man nu bara pumpar ut plastkitt till en R-bil wannabe publik så kommer ju snart lufen att gå ur hela skiten

Titta på alla drömmare med M-paket som driva av BMWs M-Serier, lade BMW ned dessa skulle luften snart gå ur M-paketen med.
Problemet med Volvos R-bilar var ju att de inte var konkurrenskraftiga i den prisklass där de såldes. I och med detta så var antagligen den positiva effekten på mindre kraftiga modeller inte alls lika stark som BMWs M-modeller som vinner varenda test de ställer upp i. Volvo S60 á 500.000 fick ju stryk i varenda test och då blir det ju inte lika kul längre:

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:

Problemet med Volvos R-bilar var ju att de inte var konkurrenskraftiga i den prisklass där de såldes. I och med detta så var antagligen den positiva effekten på mindre kraftiga modeller inte alls lika stark som BMWs M-modeller som vinner varenda test de ställer upp i. Volvo S60 á 500.000 fick ju stryk i varenda test och då blir det ju inte lika kul längre:

Jo där får jag hålla med dig, men det tyckte jag berodde på fel prissättning från Volvos sida. Bara för att man skruvade upp turbotrycket 1 hg och satte dit hårdare fjädrar så borde ju inte priset rusa flera hundra tusen. Ett moderat påslag hade varit bättre.
av Lövet
Absolut. Tyvärr föll nog R-modellerna i samma fälla som exempelvis Passat W8. Inget fel på bilen i sig, men prissättningen gjorde att bilen tvingades konkurrera med bilar den inte hade en chans mot.

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]