Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Webbson
Tjena.

Jag har en 244 GLT -89. (B230F, LH 2.4, 5vxl)

Häromdagen när jag körde så bara tvärdog den. :(

Det kommer inget ljud från bränslepumparna när tändningen är på.

Kopplar tjuvkopplar man bränslereläet så går pumparna, men bilen vill ändå inte starta.
Bilen hostar och vill gå igång på startgas men får inget bränsle.
Bränslepumpsreläet fungerar felfritt och lambda, LMM och svänghjulsgivaren är alla fungerande.

När man kört med pumparna manuellt och försökt starta har det inte kommit in något bränsle vid tändstiften, därför borde även spridarna vara ur funktion och vägra öppna sig.

Säkring nummer 4 har ingen ström alls till sig, och det jag undrar är om den kanske får ström från styrboxen.
Min huvudmisstanke är styrboxen då, den som det står Jetronic på och nr 0 280 000 951, då denna styr både spridarna och bränslepumparna som jag har fattat det.
Någon som har något annat förslag? :?:

// Tom Stevens
av greenbay
Svänghjulsgivaren?
/greenbay
av Webbson
greenbay skrev:Svänghjulsgivaren?
/greenbay
Eller impulsgivare eller hallgivare. Den kallas mycket.
av Webbson
Har lyckats få igång diagnosuttaget och där i uttag 6 koden 1-1-1. I uttag två får jag inte ut något alls vilket jag tolkar som att boxen är heldöd. Har kontroll mätt kablarna in i boxen och de har rätt värden.

Svänghjulsgivaren har runt 180ohm vilket är som det ska. Den är även bytt för ca 1500mil sen.

Det ända mer än styrnings boxen jag kan misstänka nu är tändmodulen. Vad tror ni?
av greenbay
Har du bränsleTRYCK?
Att pumpen går betyder inte att du får tryck, kanske bränslefiltret?
/greenbay
av Webbson
Jodå. Tryck är där. Vet dock inte hur mycket men deg borde vara tillräckligt

Men just eftersom den aldrig startar pumparna automatiskt så misstänker jag styrboxen.
Eftersom den styr både pumpar och spridare.
av Webbson
Framsteg!!

Då har man bytat styrboxen nu och bilen startar! :D
Den ger inga felkoder alls i diagnosuttaget men däremot har bilen ingen ork alls när man kör och hackar och går väldigt ojämnt på tomgång.

Så jag funderar på om den trasiga styrboxen kan ha bränt min LMM, eller om någon av bränslepumparna inte går ordentligt.
av Webbson
Efter att ha haft igång den några gånger och småluskat så testade jag diagnosuttaget igen och fick felkoderna

1-1-3 Insprutningsventil fel
2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

Sen så är jag fast igen.
av Webbson
Okej.

Nu är bensinfiltret, tändmodulen, lambda och lmm bytade.

Motorn går fortfarande kasst men generarar inte någon av de föregående felkoderna.

Den kod jag nu får är 2-3-2, adaptiv lambda reglering misslyckades.

Det ska tilläggas att bilen går perfekt direkt efter start. Men efter 10 sekunder börjar den gå illa, om man då kniper ihop bränslereturen så går bilen bra ett tag igen innan den får för mycket bränsle. Så kan det vara att den får för lite bränsle?
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]