Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Hej! är det någon som vet om något åtdragningsmoment för ventilkåpan på en b230ft? ja drog bara ventilkåpan lite på känn när ja satte ihop motorn o nu 250 mil senare så svettas den lite på ett par sällen :???: vill inte dra paj nåra gängor heller:wink:
tacksam för svar :)
av metalHJ
Hur är det med packningen på rödblockarna? Är det en fast, eller flytande?

Jag rev toppen på min 960 och fick också problem med svettningar kring ventilkåpan, trots att jag drog alla bultar enligt specificerat moment 18 Nm. På 960 skall det vara flytande packning, och jag antar att jag smetade på för lite massa för att det skulle täta, för åtdragningen är ju inte speciellt hård men detta är ju tunn aluminium med många bultar istället. Så mitt tips är att kolla tätningen :-)-)
Användarvisningsbild
av Maxwell
Tror inte det finns något specifikt moment till ventilkåpan. Jag brukar dra till man känner att muttern ger tillräckligt motstånd, att den "svarar". Lite svårt att förklara, mer än känsla att man dragit tillräckligt hårt för att det inte skall läcka eller att det inte finns risk för att man dragit sönder packningen.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Lilja
metalHJ skrev:Hur är det med packningen på rödblockarna? Är det en fast, eller flytande?

Jag rev toppen på min 960 och fick också problem med svettningar kring ventilkåpan, trots att jag drog alla bultar enligt specificerat moment 18 Nm. På 960 skall det vara flytande packning, och jag antar att jag smetade på för lite massa för att det skulle täta, för åtdragningen är ju inte speciellt hård men detta är ju tunn aluminium med många bultar istället. Så mitt tips är att kolla tätningen :-)-)
Det är en fast typ papperspackning. Skulle nog gissa på att momentet ligger på runt kanske 15 Nm. Men jag brukar bara precis som föregående inlägg dra tills man känner motstånd.

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]